Fransk fusjonsmester

Ludovic Navarro ville lage musikk som ingen hadde hørt før. Det ble starten på den franske klubbølgen. Nå spiller han i Oslo under navnet St. Germain.

Den franske bølgen innen elektronisk musikk ville kanskje aldri spredt seg ut i verden, hadde det ikke vært for Ludovic Navarro. Med debutalbumet «Boulevard» populariserte han den franske klubbmusikken, og vant prisen for årets album i England i 1995. Franske grupper som «Air» og «Daft Punk» har kommet i kjølvannet av Navarros pionerarbeid.

På begynnelsen av nittitallet begynte han å fusere den til da dominerende teknoen med jazz, blues, ambient, house og dub. Resultatet ble en dypere, mer langsom og mer jazzinspirert elekronisk musikk. Som så ble en merkelapp på den franske klubbmusikken. Den musikken ingen hadde hørt før, ble til musikken alle har hørt.

At mannen også er en nyskaper innen jazzen, er vel hans tilknytning til til Blue Note et bevis på. St. Germain ga ut den kritikerroste albumet «Tourist» på merkevareselskapet i fjor. Plata fikk en femmer av Dagbladets Thomas Strzelecki som sa at «Alt sammen er så lekkert - så lekkert at det tenderer i retning av den deiligste muzaken du aldri har hørt før. Og det er ment som et kompliment».

Kanskje kan man si at Navarros musikk, slik den presenteres på «Tourist», er et sted der Miles Davis møter en datastyrt rytmeboks - i skjønn forening. Det er det du kan vente deg på Cosmopolite på torsdag!