Fransk Madcon-slakt

Den franske dj-en Pilooski smeller til mot Madcon, og mener den norske duoen har kopiert ham på kjempesuksessen «Beggin\'».

- For å være ærlig synes jeg Madcon-låta er pinlig, sier dj Pilooski til Dagbladet.

Han er hyret inn for å spille under klubbprogrammet til Øyafestivalen i Oslo.

Den franske dj-en og produsenten Cedric «Pilooski» Marszewski lagde i fjor en såkalt «edit», en uoffisiell remiksversjon, av Franki Valli & The Four Seasons sekstitallshit «Beggin’». Noen måneder seinere slapp Madcon det som skulle bli årets største norske hit, «Beggin’ ».

Likhetene mellom de to låtene er påfallende.

Marszewski er ikke i tvil om at Madcon har kopiert ham, og synes Oslo-rapperne har gjort en dårlig jobb.

- Åpenbar kopi

- Jeg elsker hip hop, så jeg ville vært den første til å si at noe var bra, men de er ikke engang flinke til å rappe. Det er åpenbart at det er min versjon de har kopiert, jeg har lagt på en del rytmer og elementer som ikke eksisterer i originalen, sier Marszewski til Dagbladet. Fordi hans utgave av «Beggin’» bare er en ny variant av en gammel sang, sitter han ikke på noen økonomiske rettigheter når Madcon-låta nå selger i store kvanta nedover i Europa. På bloggen hans, Alainfinkielkrautrock.com, forklares situasjonen slik:

«’Beggin"-versjonen vi ga ut var en bootleg, og er derfor mulig for andre å benytte seg av så mye de vil. Til og med de som er elendige».

Fransk Madcon-slakt

Ingen kommentar

Tshawe og Yosef sto i går kveld på scenen i den tyske byen Rostock, og Madcon-manager Peter Peters melder at de derfor ikke kan kommentere kritikken.

- Men dette er egentlig noe vi ikke gidder å kommentere. Denne mannen forsøkte seg i sitt hjemland med sin versjon, men lyktes ikke. Det gjorde vi, sier Peters, og legger til at Madcons «Beggin’» har inntatt førsteplassen på franske iTunes, og bare fått gode skussmål.

Hørte ikke noe

Marszewski hørte ikke noe fra Madcon før de slapp sin «Beggin’» i fjor.

- Det er greit at jeg ikke får penger, det var ikke derfor jeg lagde låta. For meg handler dette om kreativitet. Madcon har vært late, de har tatt noe andre har laget for å tjene penger på det. Jeg har ikke noe imot dem personlig, jeg skjønner at dette har vært en businessavgjørelse, men det er ikke bra. Hvis de bruker denne muligheten til å lage noe ordentlig neste gang, så er det positivt. Marszewski begynte å lage «edits» for seks-sju år siden, da han jobbet som hiphop-produsent. Turnélivet medførte en del dj-jobber, og Marszewski ønsket å lage versjoner som fungerte på dansegulvet. Han har skapt egne versjoner av blant annet gamle Del Shannon og Pointer Sisters-låter, samt remikset spor for blant andre elektroheltene LCD Soundsystem. Gjennombruddet kom med nettopp «Beggin’», som klatret helt til topps på de britiske klubbhitlistene.

- Når jeg lager edits velger jeg ut de låtene jeg liker, de som har en intensitet. Jeg elsker popmusikk og forsøker helst å vri låtene inn i det psykedeliske. Hvis jeg ikke føler at jeg har noe å tilføre låta, så dropper jeg det. Det viktigste er å lage noe nytt, sier Cedric «Pilooski » Marszewski til Dagbladet.

Madcons «Beggin»

DJ  Pilooskis «Beggin»

INGEN KOMMENTAR: Det eneste Madcons manager ønsker å si er at "denne mannen ikke lyktes i sitt eget hjemland".