Fråtser i musikkblader

Nordmenn elsker å lese om musikk. Gjennom Interpress, gamle Narvesen, har vi 120 titler å velge mellom. Bostedet ditt er ikke uvesentlig for hvilken musikk du liker.

- Salget av musikkblader økte med 14 prosent fra 2001 til 2002, sier Knut Evensen, produktsjef i Interpress. Over 120 titler, i alle musikksjangere, kan musikkfrelste fråtse i. De fleste som fråtser er menn.

- 90 prosent. Med noen års mellomrom kommer det bølger, som gjør at tenåringsjenter og enda yngre jenter løper til bladhyllene for å kjøpe musikklektyre. Vi så det under boyband-bølgen og under Spice Girls-hysteriet. Ellers er det en maskulin gruppe som utgjør kundene, vedgår Gunnar Farstad.

Farstad og kollega Knut Evensen, produktsjef på musikkblader, har oversikt over nordmenns blad- og magasinvaner. De har statistikker som viser interessante trekk i forhold til hvor musikkelskerne bor, brutt ned på sjangere.

Jazzbyen

- Oslo-folk kjøper 75 ganger så mange jazztidsskrifter som folk i Sogn og Fjordane. Oslo er jazz-fylket, hvis vi holder oss til bladsalget. Buskerud, som har Kongsberg jazzfestival, kommer på andreplass, men de kjøper bare halvparten så mange jazzblader som dem i hovedstaden, røper Farstad. Møre og Romsdal, som har Molde Jazzfestival, havner først på femteplass. Alle tall er regnet ut per 1000 innbyggere.

Det er likevel Mojo, Uncut og Q som står i en salgsmessig særklasse blant de utenlandske musikkbladene.

- De kjennetegnes av at de ser mye bakover, samtidig som de også er gode på nyere musikk. Kjøperne er hele rockfamilien, fra tenåringer til folk godt oppi åra. Mange følger de gamle heltene, som Rolling Stones. Mojo hadde fire ulike Stones-covere i høst. Jagger, Richards og Brian Jones prydet hvert sitt, mens Bill Wyman og Charlie Watts deler det siste. Det er et samleobjekt, røper Evensen.

Mer enn mimring

- De mestselgende bladene ser ut til å være den voksne rockgenerasjonens navlestreng til ungdomstida, mener Farstad.

- Mimrevinduet?

- Det er mer enn mimring, her er det ikke bare «husker du?». Dagens artister, anmeldelser og grundige, lange intervjuer som man ikke får andre steder, er populært. Disse bladene leses av folk som vil ha mer enn korte, intetsigende intervjuer, fastslår Evensen.

Hele tida kommer det en tilvekst av nye, trendy blader...

- Med ukentlig omtale av norske artister. Ikke så sjelden støter vi på både «ø» og «å» i trendy magasiner som Jockey Slut og The Wire. Röyksopp, Bjørn Torske og Ralph Myers & The Jack Herren Band er gjengangere. Det har skjedd noe med interessen for norsk musikk i utlandet de siste åra, konkluderer Evensen og Farstad.

VILT UTVALG: Mojo, Uncut og Q er de mestselgende musikkbladene i Norge, men metalbladene er på full fart opp. Heavy og metal selger mest i Hedmark, Oppland, Sogn og Fjordane og Vest-Agder. Minst i Oslo, Akershus og Vestfold.