Freddy Kalas' «Feel Da Rush» er hørt mest av årets MGP-låter. Nordiske eksperter tror ikke han vinner av den grunn

Har du hørt om svensken, dansken og finsken som ikke likte Norges «MGP-håp»?

KLAR FOR KALAS: Freddy Kalas' låt «Feel Da Rush» vinner MGP - skal vi tro strømmetallene. Men ifølge våre nordiske kolleger går det derimot en helt annen vei. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
KLAR FOR KALAS: Freddy Kalas' låt «Feel Da Rush» vinner MGP - skal vi tro strømmetallene. Men ifølge våre nordiske kolleger går det derimot en helt annen vei. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Allerede før han har sunget en eneste strofe på tv, er Freddy Kalas den store vinneren av MGP — i hvert fall ut fra låtens Spotify-suksess å dømme.

De tre millioner avspillingene av «Feel Da Rush» utgjør hele 90 prosent av alle avspillinger på årets MGP-låter. Til sammenligning er Suite 16s låt «Anna-Lee», som er på andreplass, strømmet 77 tusen ganger.

Men skandinaviske Eurovision-eksperter føler ikke rushet i like stor grad som mange nordmenn.

Har du hørt om svensken, dansken og finsken som mener låta aldri kommer til å vinne?

- Kan gjøre bedre Danmarks Ole Tøpholm har siden 2011 vært DRs faste Eurovision-kommentator. I en e-post til Dagbladet forklarer han at han følger med på den norske MGP-finalen hvert år.

Han omtaler det som en «folkefest med stolte tradisjoner», og sier han har mange norske favorittlåter. «Feel Da Rush» er ikke blant disse.

- I Norge kan dere gjøre mye bedre enn denne sangen. Jeg har ikke noe mot den. Den gir godt humør, men den blir fort likegyldig og kjedelig, mener Tøpholm.

Den danske kommentatoren mener en god MGP-låt må utvikle seg løpende og at melodien er viktig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer