Fredløse til veis ende

«Thelma & Louise» fra 1991, er kort sagt en vellaget, underholdende og severdig actionfilm. Når 90-tallets filmhistorie skal skrives, vil den imidlertid bli husket som en av de mest omdebatterte, vel å merke i USA.

Å være fri som fuglen, helst i en åpen bil, på endeløse motorveier, er for millioner av amerikanere en realiserbar drøm. Men av en eller annen banal årsak blir den samme drømmen mer enn ofte beskrevet av Hollywood som en ren selvmotsigelse. Gjerne i form av en uhelbredelig avart av paranoia: Alt og alle er dine fiender. Vil du oppleve drømmen, må du være forberedt på å drepe eller selv bli drept. Den kan derfor bare oppleves som fredløs. Og fredløse kommer som kjent ikke særlig langt. Så langt er alt vel, også med historien om Thelma og Louise, to venninner på helgetur i en åpen Ford Thunderbird 1966-modell.

Kidnapping

Turen går ikke som planlagt. Thelma (Geena Davis) blir utsatt for voldtektsforsøk, men blir reddet av Louise (Susan Sarandon) som skyter ned og dreper forbryteren. Ettersøkt for mordet må de to flykte gjennom USA mot friheten i Mexico som fredløse. På veien mot friheten treffer de all verdens avskum, men med fornyet selvtillit er både Thelma og Louise blitt i stand til å gi klare og entydige svar på tiltale. Både med og uten våpen. Noe som blant annet resulterer i væpnet ran og kidnapping. Og etter hvert også vel mye politi. For de to venninnene blir dermed håpet om friheten stadig mer uoppnåelig.

Oscar-nominert

Det som gjorde «Thelma & Louise» omdebattert i USA var ikke volden, som filmen har nok av, men dens skuespillere. Det at de fredløse som her fikk gå berserkergang på veien mot den sikre undergangen var to kvinner, med menn som sine fremste fiender, ble tolket som alt fra nyfeminisme til at kvinner kanskje er like dumme som menn. Terningkast fem i Dagbladet Uansett tolkning, det er i hvert fall ingenting å utsette på de to hovedrolleinnehaverne. De er rett og slett glimrende. Dagbladets anmelder, som ga filmen terningkast fem, beskrev dem som: «... to sjuhelvetes begavede og likandes kvinner i tittelrollene. Kamera elsker dem begge og Susan Sarandon og Geena Davis gjengjelder den kjærligheten.» Begge ble da også Oscar-nominert for sin innsats.