I Dagbladet 26. januar tok jeg i en kronikk til orde for en mer opplyst og ærlig debatt om skolen. Jeg argumenterer for at skolen er en komplisert institusjon som ikke kan la seg styre eller kontrollere ved hjelp av PISA-undersøkelsen, Nasjonale prøver og kartleggingsprøver alene.
For at den offentlige skoledebatten skal bli fruktbar igjen må alle skolens interessenter ut av etablerte skyttergraver, og være mindre bombastiske når de vurderer prøveresultater, skrev jeg.
I begynnelsen på et svarinnlegg 4. februar skriver professor Johan From ved Handelshøgskolen BI at han ikke kjenner noen som behandler skolen som en enkel institusjon og at han er enig i at det ikke bør skje. I resten av kronikken skriver han det motsatte.
Professor From påstår nemlig at vi ut ifra resultatene på PISA-undersøkelsen, Nasjonale prøver og kartleggingsprøver (som jeg går ut ifra at han sikter til) kan finne ut hvilken pedagogikk som gir en god skole, hvor mange lærere vi bør ha i klasserommet eller hvilken skolepolitikk vi bør føre. Det har vi i Agenda-notatet «Kan skolens kvalitet måles?» grundig dokumentert at er feil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger