Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Frekke dukker

Motedukkene Bratz får Barbie til å likne ei gammel tante.

- HUN ELSKER BRATZ, datteren min på ti år. Barbie blir alt for søtt, rosa og prinsesse for henne, forteller stylist Linda Sande.

- Bratz-dukkene er nye, frekke jenter som avspeiler hvordan jenter er i dag. Bratz er et typisk tidsåndsfenomen, sier spillanmelder Thomas Strzelecki.

Sasha, Cloe, Yasmin, Jade og Meygan heter de nye tenåringene i byen. De har flashy solbriller og siste skrik i accessoarer. De skater, rocker, kjører motorsykkel, drikker smoothies og tripper på blind-dates og kjendisfester. Og jentene elsker shopping.

- De er veldig trendy. Dukkene har klær som du kjøper i London og New York eller på Hennes & Mauritz, sier Sande.

- Bratz er et spennende kommersielt fenomen. Disse er litt opprørske, de er etnisk mikset og har overdimensjonerte hoder og mye sminke. Barbie ser fortsatt ut som et amerikansk 50-talls glansbilde. Hun er svigermors drøm, sier Leila Torgersen, psykolog og NOVA-forsker.

BRATZENE TRUER Barbie-hegemoniet. I Norge, Sverige og Danmark har jenter mellom seks og ti år i gjennomsnitt 2,7 Bratz på pikerommet. Men også tre år gamle bleiejenter har dukkene øverst på ønskelista til jul.

I leketøysbutikken finnes også, så klart, Bratz-pledd, sminkehoder, brettspill, vesker, underbukser, paraplyer, magasinet Bratz, BratzBaby og BratzPony og så videre. Og selvsagt Bratz-DVD. Fjorårets DVD «Glitter og stas» solgte 25.000 eks i Norge, uten egen markedsføring.

I høst har dukkene dannet bandet Rock Angels. For første gang gir en gruppe med dukker ut egen rocke-cd og DVD (se anmeldelsene til høyre). Og for noen uker siden kom det første Bratz-spillet. Selvfølgelig.

I ALLE KANALER: Bratz-spill og ny Bratz-DVD er kommet. Og ikke nok med det, Rock Angels, dukkenes rockegruppe, ligger denne uka på sjuende plass på VG-lista med «So good». Beste plassering i løpet av fire uker er femte plass. Snakker om dukker med suksess. Foto: HANS ARNE VEDLOG
I ALLE KANALER: Bratz-spill og ny Bratz-DVD er kommet. Og ikke nok med det, Rock Angels, dukkenes rockegruppe, ligger denne uka på sjuende plass på VG-lista med «So good». Beste plassering i løpet av fire uker er femte plass. Snakker om dukker med suksess. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- Musikk, spill og DVD. Det vil si at de dekker alle de tre store populærkulturelle feltene og får maksimal synergieffekt, sier Strzelecki.

FENOMENET BYGGES i alle kanaler. Akkurat på samme måte som Blåfjell, Lego og Pokémon. Paal Tarjei Aasheim, strategisk direktør i McCann mener alle elementene appellerer til samleren:

- Dette er en farsott. Og en komplett livstilspakke for barn. Men jeg heier på flere spill rettet mot jenter. Det er nok av spill med sverd, bil eller fotball. Tweens er prepubertale jenter mellom seks og ti år som ønsker å være 16. Disse som pleide å være Barbies mest trofaste fans. I dag er det tre- og femåringene som kler av og på Barbie. Trenden kalles alderskomprimering.

Strzelecki sier småjentene «spyr av prektige Barbie» så snart prinsessestadiet er over.

Kulturviter Mona Uthaug Wigand i Kulturanalytikerne sier at også små barn i dag leker mer med ungdomskulturen, altså konsumkultur. Verden er blitt mer avansert og differensiert.

Alderskomprimering er leketøyindustriens hodepine. Markedet for babydukker, actionfigurer og tradisjonelle leker skrumper og skrumper.

CHRISTINA AGUILERA, Beyonce og Britney Spears. Drømmen er det glamorøse popstjernelivet. Derfor fotograferes gjerne Jade, Jasmin og Cloe i hendene til tenåringsidoler som Avril Lavigne og Hillary Duff.

DVD-moralen er klar: Klart du kan bli rockestjerne. Hvis du er deg selv. Og er kul. Og ikke svikter venninnene dine. De er blanda drops. Ikke én afro-amerikansk dukke og en latino-babe, men multietniske.

Det amerikanske jenteband-fenomenet Pussycat Dolls som topper hitlister verden rundt, viser noe av den samme trenden. Psykolog Leila Torgersen mener dukkene bare følger opp trenden fra rap, pop og modellbransjen.

- De er typisk blandingsbarn med mørkere hud, men hvite trekk. Akkurat som modellene. De overdimensjonerte hodene og store, mandelformede øyne er et smart påfunn. Det samme finnes jo i japanske tegneserier som for eksempel Manga. Og det gjør noe med hvordan folk knytter seg til dem.

DEN SKAL tidlig krøkes som god shopaholic skal bli. Når jentene møter motgang, er løsningen aldri langt unna: Let\'s go shopping! Når de er på shopper\'n kjører de f. eks. fritidsklær i hippie-chic-stil og kule sneakers.

- Jenter sosialiseres til å bli gode shoppere. Rett inn i riktig rolle. Barn lærer å beherske det kommersielle samfunnet. Men det er jo litt skummelt at de håndterer følelser med shopping, sier kulturviter Uthaug Wigand.

Stylist Linda Sande sier at det er gjennom mote at dukkenes ulike personligheter uttrykkes. Jenter identifiserer seg med Jade eller Jasmin. «Jeg er Jade for jeg liker vesker med geopardmønster».

- LITT PORNO, rett og slett. Jeg synes dukkene er litt for vulgære, mener stylist Linda Sande. Hun er en av mange mødre som er kritisk til mini-miniskjørt og trutmunn.

- De må jo ha gått gjennom mange plastiske operasjoner sånn som de ser ut. De er kjempestygge, for å være ærlig. Men det synes ikke datteren min. Dukkekonseptet kritiseres for kommersialisering og seksifisering av barndommen. Thomas Strzelecki, anmelder og pappa, forstår godt at de litt drøye clubbingantrekkene med hotpants, lakk og lær får foreldre til å steile.

Dukkenes Pretty \'n\' Punk kolleksjon har pønka skinnjakker med nagler og kjettinger, istykkerrevne T-skjorter og «Pretty woman»-lakkstøvler oppover lårene.

Paula Treantafelles, produktdesigner hos Bratz-produsent MGA (Micro Games of America) og avhopper fra Barbie-produsenten Mattel, sier til The Time Magazine at de tar ut «den mørke, opprørske siden som finnes i alle små piker». Og jo da, sier

hun, karriere og utdanning er viktig, men for dagens oppvoksende småpiker handler det mest om å uttrykke sin identitet og finne sin stil.

Et 100 prosent jentefenomen, akkurat som Barbie. Dukkene brukes til rollelek. Birgitte Lange, statsviter og mor til to jenter er lei av at jenteleken ofte regnes som annenrangs:

- Jeg kjenner ikke Bratz-fenomenet så godt, men jeg er lei av at jenter stadig får tilbakemelding på at det de liker er litt suspekt. Hvorfor er det mer imponerende når gutter kan navnet på alle Manchester United-spillerne enn at jenter ramser opp alle popstjernene? Hvorfor er Bratz-rollespill verre enn at gutter leker med actionfigurer? Lange ser at dukkene også har negative sider, men hun synes det er positivt at leken gir trening i rollespill:

- Og det må da være like greit at jenter i en fase av livet drømmer om å bli popstjerne som at guttene vil bli David Beckham.

MGA ER DET tredje største og det hurtigst voksende leketøyfirmaet i verden. Paula Treantafelles jobber sammen med profesjonelle klesdesignere og reklamefolk - flere av dem Barbie-avhoppere. Bratz mot Barbie. Girlpower mot prinsesse.

Konkurransen startet med plastikkdukker og fortsetter med animasjon i spill og på film. Og animasjon er i dag det viktigste mediet for overføring av kulturelle verdier og kjønnsspesifikke normer blant barn. Bak Bratz-dukkene står en jødisk-iransk immigrant. Isaac Larian kom fra Iran som 17-åring i -71 med enveisbillett og 750 dollar i lomma. Den amerikanske drømmen nok en gang. Larian fikk kloa i distribusjonen på Nintendos Game & Watch-leke. Han møter kritikken med et smil, og svarer ifølge The Times: «Vi skal lage lekene som ungene liker, ikke foreldrene. Ungene er kundene. Verden har forandret seg».

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media