KRITISK: Forfatter og redaktør i Juritzen forlag, Tiger Garté, mener at bokhandlerne og de store forlagene forsømmer debutantene. Foto: Juritzen Forlag
KRITISK: Forfatter og redaktør i Juritzen forlag, Tiger Garté, mener at bokhandlerne og de store forlagene forsømmer debutantene. Foto: Juritzen ForlagVis mer

- Frekt av Juritzen-redaktør

Storforlagene lar seg provosere.

(Dagbladet):I dagens avis går forfatteren og forlagsredaktøren hardt ut mot sine konkurrenter. Under overskriften «debutantenes drukningsdød», krever han at forlagene «røsker opp i årevis med latskap i debutantsatsinga».

- Vi i Juritzen gjør noe helt nytt og satser virkelig på debutantene. Vi bruker millioner på å fronte dem, og selger dem inn til bokhandelen et halvt år før de skal utgis. Jeg er glad for at vi ikke er et 200 år gammelt forlag som bare sitter på rumpa, sier Garté til Dagbladet.

Selv debuterte han i 2007 med romanen «Burnout», og hevder forlaget Aschehoug opplyste at han som debutant kunne regne med å selge 400 bøker.

«Til sammenlikning har årets debutanter på forlaget hvor jeg selv jobber, nå opplag på 7000 bøker eller mer per forfatter», skriver han.

Frekt og upresist - Jeg synes dette er frekt og upresist, og det er ikke noe her som er nytt. Tiger Garté skriver som om han har funnet opp kruttet, men vi har fire debutanter i år - blant dem Jørgen Brekke som har solgt over 40 000 eksemplarer og Rawdna Carita Eira som ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris, sier Kari Marstein, redaksjonssjef for norsk skjønnlitteratur i Gyldendal.

Hun medgir at debutantene møter et tøft marked.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det har blitt færre nye og synlige stemmer de siste åra, og det mener jeg at media og bransjen som helhet må ta ansvar for. Når det er sagt kan jeg ikke se at Juritzens debutanter har vært påfallende mye fremme i mediene, sier Marstein.

Redaksjonssjefen mener Tiger Garté gir et forenklet bilde av virkeligheten.

Selger ulikt - Han tar ikke høyde for er at det litterære landskapet består av ulike terreng. Det vil være debutanter som ikke selger mer en 16—1700 eksemplarer, og det er ikke sånn at alle må bli bestselgere, sier Marstein.

Også i Aschehoug reagerer de på kronikken.

- Vi kjenner oss ikke igjen i beskrivelsen. Aschehoug er veldig stolt over å ha brakt fram så mange nye norske debutanter — de siste årene har vi hvert år utgitt mellom syv og ti nye stemmer, sier Kari Spjeldnæs, forlagsdirektør i Aschehoug.

- Unyansert kritikk Hun trekker fram Helga Flatland og Øystein Wiik som eksempler på debutanter som har solgt henholdsvis 8000 og 17 000 eksemplarer av sine debutromaner.

- Debutantene ligger gjerne et sted mellom 1800 og 2000 eksemplarer i førsteopplag, men så trykker vi veldig gjerne flere av dem.

- Og det er ingenting dere kunne gjort annerledes for å heve førsteopplaget?

- Vi kan alltid bli bedre, men vi ser at vi får fram debutanter som både selger bra og får mye oppmerksomhet, sier Spjeldnæs.

Tiger Garté skriver at også bokhandlerne må ta ansvar for at mange av debutantene blir forbigått i stillhet. Direktør i Bokhandlerforeningen, Trine Stensen, mener Garté bommer med kritikken.

- Den blir veldig unyansert. Heldigvis har vi et stort mangfold av nye forfatterskap hvert år, og da vil det - i likhet med i andre bransjer - være slik at folk framhever ulike stemmer. Våre bokhandlere er opptatt av debutanter, og flere er også gode til å lage ulike arrangementer spesielt for dem. Mangfoldet sikrer at det ikke bare er noe for enhver smak men mye for enhver smak, sier Stensen.