TERNINGKAST FEM: Regissørens stadige samarbeid med manusforfatter Chu Tien-wen og filmfotograf Mark Lee Ping-Bing vever vind, kvinner og vold med vekt på pustepausene mellom slagene, i en tone og tekstur som fremmer stemning og følelse fremfor karakter og fortelling, og ambisiøst søker essens. Bli med, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST FEM: Regissørens stadige samarbeid med manusforfatter Chu Tien-wen og filmfotograf Mark Lee Ping-Bing vever vind, kvinner og vold med vekt på pustepausene mellom slagene, i en tone og tekstur som fremmer stemning og følelse fremfor karakter og fortelling, og ambisiøst søker essens. Bli med, skriver Dagbladets anmelder.Vis mer

Fremmer stemning og følelse fremfor karakter og fortelling

Vevre, men voldsomme wuxia-kvinner venter, venter og svever uten vaier i vinden, skriver Dagbladets anmelder om «The Assassin».

FILM: Hou Hsiao-Hsiens fargerike levende bilder puster i et rytmisk åndedrett hvor langsomt bevegelige kamerainnstillinger får hvile i møtet med tilskuerens sanser. Slik foredles tidligfilmens og Kenji Mizoguchis estetikk, med lange tagninger og dybdeiscenesettelse i lagrike og breddfulle totaltablåer, der det statiske og det bevegelige tvinnes ubrytelig som yin og yang.

Østenvinden Det er derfor ingen overraskelse at Hous første film på åtte år lar den finslepne men unnslippende karakteren Yinniang (Shu Qi) — en svartkledd snikmorder som hjemsøker korrupsjon under Tang-dynastiet — dele hovedrollen med vinden: som en usynlig beveger av blafrende løv og levende lys, gjennomsiktige, hengende tekstiler som tilslører og avslører, en smidig kvinnekropp opp på et hustak, eller tåke omkring en kvinne statuert på en fjellknaus.

I Kina-sjangeren wuxia — ærefull martial arts med sverdkamp, der drapsnatur blir kultur og kvinners fysikk matcher menns — er prefikset kine- (bevegelse) nærliggende. Men slik Tarantino vrir westernsjangeren i «The Hateful Eight» og Todd Haynes moderniserer melodramaet i «Carol», smetter Hou unna konvensjoner ved å fjerne vaiere og tre ned fra regissørrollen som marionettartist, til konfrontasjon med ofte stillestående karakterer på bakkenivå, der gravitasjonen virker og gir et fysisk troverdig ståsted for myter, høstlig mystikk og metafysikk.

Vever vold Motsatt wuxia-variasjoner som «Snikende tiger, skult drage», «Hero» og «House of Flying Daggers» er Hou nedpå, fri for snikende vaiere eller skjulte sjumilsstøvler. En sammenligning er Hirokazu Kore-edas «samurai»-film «Hana». Regissørens stadige samarbeid med manusforfatter Chu Tien-wen og filmfotograf Mark Lee Ping-Bing vever vind, kvinner og vold med vekt på pustepausene mellom slagene, i en tone og tekstur som fremmer stemning og følelse fremfor karakter og fortelling, og ambisiøst søker essens. Bli med.

«The Assassin»

5 1 6
Regi:

Hou Hsiao-Hsien

Orginaltittel:

«Nie yin niang»

Se alle anmeldelser