Anmeldelse: Thomas Dybdahl - «Fever»

Fri og leken Dybdahl

Thomas Dybdahl har droppet L.A. og i stedet lekt seg hjemme i Sandnes.

NY STIL: Thomas Dybdahl har byttet ut Los Angeles med Sandnes og gått nye veier på albumet «Fever». Det har han gjort lurt i. Foto: Petroleum Records
NY STIL: Thomas Dybdahl har byttet ut Los Angeles med Sandnes og gått nye veier på albumet «Fever». Det har han gjort lurt i. Foto: Petroleum Records Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

ALBUM: Thomas Dybdahl har både lagd et glimrende album («What's Left Is Forever» fra 2013) og et mindre spennende album (i overkant melankolske «All These Things» fra 2018) i Los Angeles, begge med selveste Larry Klein (Joni Mitchell / Melody Gardot / Tracy Chapman / Herbie Hancock m.fl.) som produsent.

«Fever» er et godt eksempel på at han godt kan holde seg hjemme i Sandnes - når du er så heldig at du kan ta med deg det beste du har lært der borte og utvikle det og leke deg i hjemmestudioet.

Eksperimenterer

«Det er lett å få en 'mer av det samme'-følelse, en 'hørt det før'-følelse, og det er et dårlig tegn», skrev jeg da «All These Things» kom for halvannet år siden.

Dybdahl må ha tenkt det samme, for han har begynt å eksperimentere mer med lydbildet og tenkt annerledes denne gang. Blant annet har han koblet Telecasteren til en firespors Tandberg-opptaker, en sånn alle vi som var mer enn normalt opptatt av musikk på 70-tallet hadde på gutterommet.

Han spiller de fleste instrumentene sjøl denne gang, men har fått hjelp av sin faste studiomakker Håvard Rosenberg. Og - de har brukt den tida de trengte. Det er en av fordelene med hjemmestudioer. Men - de kunne godt brukt enda mer tid, for vel 27 minutter er i korteste laget for et album. Vi hadde tålt mer av dette.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer