Fri oss fra kritikerne!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KRITIKERSTIPEND: Trond Haugen, Leder i Kritikerlaget, fremmet i et innlegg i Dagbladet 15. desember synspunkter på kritikernes rolle i samfunnet og argumenterte der for at kritikerne utover de hononarer de mottar for sin virksomhet av sine oppdragsgivere bør motta fastlønn av staten, dvs. tildeles et slags kunstnerstipend.I kulturmeldinga «Kulturpolitikk fram mot 2014» definerte Bondevik-regjeringen kvaliteten og den opplyste offentlige samtalen om kunsten som den grunnleggende målsettingen for kulturpolitikken. Altså kunsten, det skapende, men ikke kritikken.

MEN I SIN budsjettinnstilling til statsbudsjettet for 2005 som de daværende opposisjonspartier SV, AP og SP la til grunn kan man lese følgende: «Den virkelige utfordringen blir å ta stilling til hvem som skal ivareta kvaliteten i den offentlige samtalen, og hvordan en kulturpolitisk skal kunne stimulere til dette. Kritikerne står i en særstilling når det gjelder formidling av kunst, teater, musikk, dans,film og litteratur.»Virkelig, medfører dette riktighet? Står kritikerne i en særstilling ved formidling av kunst? Jeg trodde det var kunstnerne selv som var de fremste formidlerne av sin kunst, dernest forlagene, galleriene, agentene, promotørene, aviser, TV og media for øvrig etc. Jeg kan ikke med min beste vilje se at kritikerne deltar i formidlingen av kunsten, og slett ikke at de står i noen særstilling hertil.Kritikerne analyserer kunsten etter beste evne og rapporterer deretter om sine, høyst subjektive, funn og inntrykk til konsumenten av kunsten. Ofte blir kritikernes personlige preferanser og tolkninger stående i veien for et virkelig, genuint inntrykk som konsumenten kunne opplevd dersom kritikeren ikke hadde monopolisert sine kvalitetsvurderinger og på forhånd fortalt konsumenten hva han skal mene om kunstverket. Hva dette har med formidling av kunst forstår ikke jeg. Tvert imot blir ofte kritikeren stående i veien for en ekte opplevelse av kunstverket.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer