FLAUT:  «I stedet for å sy fotballen over samme lest som en hvilken som helst popkonsert, må man ta utgangspunkt i at fotball skaper helt andre typer forventninger», skriver Hjelseth. Bildet er fra 2012 og kampen mellom Vålerenga og Stabæk på Ullevaal, under det såkalte «Rimi Bowl» - inspirert av amerikanernes Super Bowl. Foto: NTB Scanpix
FLAUT: «I stedet for å sy fotballen over samme lest som en hvilken som helst popkonsert, må man ta utgangspunkt i at fotball skaper helt andre typer forventninger», skriver Hjelseth. Bildet er fra 2012 og kampen mellom Vålerenga og Stabæk på Ullevaal, under det såkalte «Rimi Bowl» - inspirert av amerikanernes Super Bowl. Foto: NTB ScanpixVis mer

Fri oss fra pinlighetene

Publikum svikter norsk fotball. Norsk fotball svarer med å svikte publikum.

Meninger

I 90-årene ble norsk fotball markedsført som et totalprodukt. Tanken var at selv den som ikke var interessert i fotball burde gå på kamp, for det foregikk mye annet morsomt der også. Pauseunderholdningen skulle ikke handle om fotball, og under selve kampen kunne det også foregå litt av hvert, som for eksempel at man over høyttaleranlegget spilte en «Varsku her»-fanfare i påvente av et farlig frispark. Fotballfolk gremmet seg over pinlighetene.

I årene etter 2000 ble det foretatt en kursendring. Man innså vel at knapt en eneste tilskuer noen gang har gått på kamp for pauseunderholdningens skyld, og mye av fjaset forsvant. Generelt ble det vi kan kalle fotballorienteringen av arrangementet langt mer tydelig. I årene etterpå vokste publikumsoppslutningen sterkt. Norsk fotball trendet, som det heter.

FØLG DAGBLADET MENINGER PÅ TWITTER OG FACEBOOK

Men trender har jo en tendens til å snu. I panisk jakt på tiltak som kan få flere på kamp, går flere klubber i alle feller det er mulig å gå i. Det er ikke fotballen og stemningen som skal lokke folk på kamp, men danseshow (serieåpningen i Molde), Rimibowl (for et par år siden) og aktiv bruk av sosiale medier under kampen. Mer er ganske sikkert på trappene. Fotballfolk advarer til ingen nytte.

Hvorfor har norsk fotball lært så lite av erfaringene fra 90-årene? En mulig hypotese er at litt for mange folk med innflytelse har litt for mange studiepoeng i generell markedsføring, men altfor lite kunnskap om fotball og fotballens publikum. I stedet for å sy fotballen over samme lest som en hvilken som helst popkonsert, må man ta utgangspunkt i at fotball skaper helt andre typer forventninger. Fotballens magi som stadionidrett ligger i atmosfæren, og den kan bare skapes av publikum selv, ikke av sirkusklovner som tror deres rolle består i å regissere et strømlinjeformet underholdningsshow. La oss slippe nye år med slikt sprøyt, så kanskje folk etter hvert kommer tilbake også.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook