Fri oss fra pinlighetene

Publikum svikter norsk fotball. Norsk fotball svarer med å svikte publikum.

FLAUT:  «I stedet for å sy fotballen over samme lest som en hvilken som helst popkonsert, må man ta utgangspunkt i at fotball skaper helt andre typer forventninger», skriver Hjelseth. Bildet er fra 2012 og kampen mellom Vålerenga og Stabæk på Ullevaal, under det såkalte «Rimi Bowl» - inspirert av amerikanernes Super Bowl. Foto: NTB Scanpix
FLAUT: «I stedet for å sy fotballen over samme lest som en hvilken som helst popkonsert, må man ta utgangspunkt i at fotball skaper helt andre typer forventninger», skriver Hjelseth. Bildet er fra 2012 og kampen mellom Vålerenga og Stabæk på Ullevaal, under det såkalte «Rimi Bowl» - inspirert av amerikanernes Super Bowl. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I 90-årene ble norsk fotball markedsført som et totalprodukt. Tanken var at selv den som ikke var interessert i fotball burde gå på kamp, for det foregikk mye annet morsomt der også. Pauseunderholdningen skulle ikke handle om fotball, og under selve kampen kunne det også foregå litt av hvert, som for eksempel at man over høyttaleranlegget spilte en «Varsku her»-fanfare i påvente av et farlig frispark. Fotballfolk gremmet seg over pinlighetene.

I årene etter 2000 ble det foretatt en kursendring. Man innså vel at knapt en eneste tilskuer noen gang har gått på kamp for pauseunderholdningens skyld, og mye av fjaset forsvant. Generelt ble det vi kan kalle fotballorienteringen av arrangementet langt mer tydelig. I årene etterpå vokste publikumsoppslutningen sterkt. Norsk fotball trendet, som det heter.

FØLG DAGBLADET MENINGER PÅ TWITTER OG FACEBOOK

Men trender har jo en tendens til å snu. I panisk jakt på tiltak som kan få flere på kamp, går flere klubber i alle feller det er mulig å gå i. Det er ikke fotballen og stemningen som skal lokke folk på kamp, men danseshow (serieåpningen i Molde), Rimibowl (for et par år siden) og aktiv bruk av sosiale medier under kampen. Mer er ganske sikkert på trappene. Fotballfolk advarer til ingen nytte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer