«Friends» på radio

Med nye radiostemmer som Johan Golden, Atle Antonsen og Trine Grung på laget, skal Kanal 24 tilby lytterne et vennskapelig kollektiv som de bare må stikke innom hver dag.

FREDRIKSTAD (Dagbladet): -  Vi møter våre utfordringer med radikale endringer. Eierne har bedt oss om å skaffe flere lyttere, og da får vi bare levere, sa konstituert redaktør i Kanal 24, Jan Erik Pedersen, under fredagens pressekonferanse i Fredrikstad.

Tøffere

Det skal kanalen gjøre ved å bli friskere, yngre og tøffere. Flere folk og ny lydidentitet er to av satsingsområdene, og de første resultatene får lytterne allerede fra mandag.

Da er blant andre Trine Grung, kjent fra Petres «Poprush», Mina Hadijan fra MTV Europe og Tommy Steine på plass. Grung og Steine skal øke glamourfaktoren i ettermiddagssendinga fra kl. 14.00 til 17.00, mens Hadijan skal være med i Anders Høglunds morgensendinger. «Kjetil & Kjartan Show» fra TV 2 blir også å høre tre dager i uka.

«Feel good»-radio

Som den første i Norge markedsfører kanalen seg som såkalt ensemble-radio. Det innebærer at flere kjente programledere er på lufta samtidig.

-  Lytterne blir nesten fortrolige med programlederne som en vennegjeng, og finner gjerne sin «bestevenn». Det blir som et kollektiv man må stikke innom for å se hva som har skjedd siden sist, forklarer programsjef Sebastian Løberg.

«Feel good» er et annet stikkord for kanalens lytterfrieri.

-  Vi skal tørre å gi lytterne godt humør på radio. I tillegg skal vi bli radioen med de gode personlighetene, erklærer Jan Erik Pedersen, som er overbevist om at omleggingen vil føre til flere lyttere og større reklameinntekter. Han avviser imidlertid at han har fått noen konkrete tall å forholde seg til fra TV 2 når det gjelder lytterøkning.

Vil bruke lytterne

Johan Golden og Atle Antonsen er to av sjarmørene som skal lokke lyttere til kanalen. To dager i uka skal komikerne finne ut hva som gikk galt med Kanal 24 i programmet «Kommisjonen». De har planer om å bruke lytterne aktivt for å finne ut hvordan kanalen skal bli Norges største.

-  Vi er på veldig kortsiktige kontrakter. Hvis vi ser at kanalen er reddet, er vi overflødige, sier Antonsen, som gleder seg til å leve ut spontaniteten på radio igjen.

NYE RADIOFJES: Johan Golden (t.v.), Trine Grung og Atle Antonsen er blant kjendisene som skal trekke sårt tiltrengte lyttere til Kanal 24 i høst.