Frihetens pris

EN TENDENSIØS

gjennomgang av spansk presse har fått enkelte norske medier til å hevde at spanjolene mener Märtha Louises kjole var «den mest vulgære» man kunne se i bryllupet lørdag. Først, er det sant? El País gjenga ikke ett, men to bilder av norske kongelige, og var langt mer positive i omtalen av Märtha Louises kjole, og da særlig dens friske lengde, enn av den triste, rigide og uelegante Mette-Marit bar. El Mundo var mer kritisk til Märtha Louise, men her må det bemerkes at hustruen til avisens redaktør, designeren Ágata Ruiz de la Prada, kom i en selv-designet kreasjon med et snitt iøynefallende likt Märtha Louises... Denne kjolen viste for øvrig stolt fargene til den spanske republikkens flagg, avskaffet av Franco, det sittende kongehusets fødselshjelper. Så mye for utfordrende valg.

Dernest, hva mente spanjolene om Märtha Louises kjole? De var splittet, som de alltid er, men få ville benekte at den norske prinsessen virket avvæpnende vakker. Mange var dessuten glade for det sommerfuglaktige frisinn og mot som lå i Märtha Louises valg.

Ikke få spanjoler følte en tolerant, åpen bris fra blomstrende epletrær i Hardanger da de så en glad, sensuell, moderne og vårlig ung kvinne spasere inn i denne redselsfulle pastisjen av en katedral fullpakket med den høyeste elite av fossilene som utgjør Spanias stadig svakere katolske presteskap. For eksempel er biskopen som viet Felipe og Letizia selve fyrtårnet for Spanias katolske talibanisme. I desember i fjor erklærte han at å gi rettigheter til homofile vil få Spanias velferdsstat til å kollapse.

KATEDRALEN INNEHOLDT

også en annen ung, vakker og modig kvinne, som riktignok ikke fremstod som like glad, fri og komfortabel som Märtha Louise: Letizia Ortiz, den nølende kongelige brud, essensielt fremmed for seremoniens verdier.

Hun har selv vært angrepet for å være en ikke-kongelig, skilt karrierejournalist av de samme krefter som fant Märtha Louises kjole vulgær.