VAKKERT: Ketil Bjørnstad og Svante Henryson - vakker, ny musikk i Kongsberg kino. Foto: Bjørn-Owe Holmberg/Dagbladet
VAKKERT: Ketil Bjørnstad og Svante Henryson - vakker, ny musikk i Kongsberg kino. Foto: Bjørn-Owe Holmberg/DagbladetVis mer

Frijazz, Bjørnstad og Röyksopp

Festivaldag to på Kongsberg gikk fra strikkepinneregn og frijazz til tørr asfalt og tusen toner i full blomstring.

||| KONGSBERG (Dagbladet): Pøsregn og jazzfestival er en dårlig match, men heldigvis: Før elektroakustiker/friimprovisator Keith Rowe hadde rukket å komme ordentlig i gang med sine brummende lydlandskapsmalerier i ett-tida torsdag, viste skylaget tørrere takter.

En time seinere, da impro-plateselskapet SOFAs 10-årsjubileum startet med den franske saksofonisten Michel Doneda i følsom solokamp med to sopransaksofoner, var fortausdammene borte.

Til finalen
Da sekstetten Cinnamon ReSource og duoen Ferner/Juliusson satte hverandre stevne i siste delfinale av Rikskonsertene/Norsk jazzforums Jazz-INTRO for unge talenter, virket skybruddfaren å være over. Tvekampen om den fjerde og siste plassen i Jazz-INTRO-finalen avgjorde Per Arne Ferner (gitar) og Per Gunnar Juliusson (piano) til sin fordel med en lyrisk, stillferdig og overbevisende framført konsert. Den svensk-norske duoen kan dermed forberede seg til den nervepirrende finalen under Moldejazz om to uker.

Uroppføringer
Til Molde skal også Ketil Bjørnstad, men denne gang var det Kongsbergs tur til å møte pianisten «in concert», for anledningen i duo med den svenske cellisten Svante Henryson. De to uroppførte blant annet musikk fra sitt kommende (2011) ECM-album «Night Song», en sats av Henrysons ennå ikke fullførte cellosuite og selvsagt Bjørnstads «Sommernatt ved fjorden» i en kammertapning så utsøkt som noen.

Röyksopp
Ettermiddagsøkta ble avsluttet i Kongsberg kirke, der organist Nils Henrik Asheim og trommeslager Paal Nilssen-Love improviserte på tredje galleri. Deretter startet ei kveldsøkt med mer SOFA-feiring, verdensmusikk med Knut Reiersrud Band og den iranske sangeren Masha Vahdat, elektronikafest med Röyksopp på den store Tubaloon-scenen (se egen anmeldelse) og norske og utenlandske jazzmusikere innen flere moderne/avantgardistiske sjangre på en rekke klubber. Jazz med ikke bare nogo, men mykje attåt, altså.

Og alt mens grillrøyken drev over langbordene og teltdukene i festivalgata utenfor Grand, møteplassen der gratismusikken og stemmesurret aldri stilner, tomme glass anses som en uting og det sosiale festivalsamkvemet ruler, med vekt på fest-, eller kanskje helst på - kvem. Jazz eller ei.