NORRØNE ANER: I følge ei ny bok, stammer frimurernes ritualer fra norrøne riter. Dette har Frimurerlosjen vanskelig for å svelge. Deres symbolverden består også av en rekke effekter fra middelalderen. FOTO: TOM A. KOLSTAD / scanpix
NORRØNE ANER: I følge ei ny bok, stammer frimurernes ritualer fra norrøne riter. Dette har Frimurerlosjen vanskelig for å svelge. Deres symbolverden består også av en rekke effekter fra middelalderen. FOTO: TOM A. KOLSTAD / scanpixVis mer

Frimurermedlem avslører nytt om hemmelige ritualer - sensureres av egne ledere

- Forventer konsekvenser.

(Dagbladet): - Frimurerbevegelsen kan ha opprinnelse i hedenske ritualer som ble praktisert av nordiske vikinger, sier Arvid Ystad. Han er forfatteren bak boka «Frimurerne i vikingtida» som kom ut i vår.

Han lanserer her en helt ny teori om hvordan frimureriet har oppstått.

Frimurerordenen har nektet å diskutere boka offentlig. Frimurerbladet har gjort et intervju med Ystad som ikke er kommet på trykk, og nå har de også stoppet en annonse for boka som var planlagt i Frimurerbladet. Begrunnelsen er ifølge bladets annonseavdeling: «Redaktøren og Frimurerlosjen har i fellesskap besluttet at de ikke ønsker å ha annonse for denne boka».

- Dette er ikke en uventet reaksjon, min teori rokker ved losjens grunnfundament, sier Arvid Ystad, som selv er frimurer av 10. grad. Dette er den høyeste graden.

Vanskelig å svelge - Det at deres ritualer kan komme fra hedenske ritualer, er nok ekstra vanskelig å svelge fordi det er en del prester i de høyere gradene i Frimurerlosjen. Dermed gjør kristendommen det vanskelig å sette et godkjenningsstempel på min teori og bok. Men det finnes så mange likheter mellom frimureriet og de norrøne ritualene, at det neppe kan være tilfeldig, mener han.

De to mest kjente teoriene om frimurernes opprinnelse, er at losjen oppsto i såkalte losjehytter under bygging av katedraler i middelalderen, eller at man kan trekke en linje fra korsfarertidas tempelriddere til dagens frimurere.

Ystad mener altså at historien kan være en helt annen. Hans forskning viser at opprinnelsen bak opptaksritene til de tre første gradene i dagens frimureri, tilsvarer de tre norrøne innvielsesritene til gudene Odin, Tor og Frøya.

Avlegger ed - Vi kommenterer overhodet ikke våre ritualer, derfor kommenterer vi heller ikke boka, sier Helge Qvigstad til Dagbladet. Han er pressetalsmann for Den Norske Frimurerorden.

- Det er uenighet om Ystads forskning innad i Frimurerorden, men det viktigste for oss er at vi avlegger en ed på at man ikke skal røpe ritualene våre, sier han.

Disse ritualene er røpet i flere bøker tidligere, blant annet i Roger Karsten Aases «Frimurernes hemmeligheter — Fortalt fra innsida».
  - Det betyr ingenting. De fleste skjønner ikke betydningen av ritualene før de selv har vært igjennom dem, sier Qvigstad.

- Hva skjer da med dem som har avlagt eden, og likevel røper ritualene?

- Roger Aase ble tatt ut av vår matrikkel. Hva som vil skje med Ystad, er ennå ikke diskutert på høyeste hold, svarer Qvigstad.

Kjente til risikoen Arvid Ystad har ikke mottatt noen signaler på hva Frimurerlosjen ønsker å gjøre i forbindelse med hans bok.

- At de har tatt Aase ut av matrikkelen, vil si at han ble utvist. At de skal diskutere min bok på høyeste hold, er ikke uventet, sier Ystad.

- Selv om jeg har avlagt denne eden, føler jeg at min forskning er så viktig for det norske samfunnet og for verdens frimurere, at jeg ikke kunne sitte på disse funnene alene. Min samvittighet og plikt til å påpeke disse lange kulturelle tradisjonene, må gå foran mitt forhold til losjen. Dessuten står også vår overbevisning og samvittighet over losjens bud og befalinger, legger han til.

SENSURERT: Arvid Ystad har fortalt om frimurernes opptaksritualer i sin bok. Det blir ikke tatt godt opp. Foto: Erik Bergersen / Pax forlag
SENSURERT: Arvid Ystad har fortalt om frimurernes opptaksritualer i sin bok. Det blir ikke tatt godt opp. Foto: Erik Bergersen / Pax forlag Vis mer

Ystad har funnet at forfedredyrking og innvielse til guder som Frøya, Tor og Odin sto sentralt i vikingenes religion. Når en sønn skulle opptas som medlem av ætten, fikk han en skinnsko tredd på høyre fot.

- Ved opptaket til første grad hos frimurerne, får den kommende frimureren en tøffel på sin nakne, høyre fot, sier Ystad.

I norrøn tid oppfattet man forfedres beinrester som hellige. Etter likbrenningen ble beinrestene oppbevart i ei kiste, og rituelle skikker måtte ivaretas. Når en ung mann skulle innvies til Frøya, ble han ledet tre ganger rundt kista, og fikk så skritte over den tre ganger. Deretter gikk han til muren rundt kista der han inngikk «et hellig bryllup» med Frøya. Han ble frij ved muren, en frijmurer, og fikk et okseskinn rundt magen.

- På gulvet hos frimurerne ligger et såkalt arbeidsteppe, og dagens frimurere må ved innvielsen reise tre ganger rundt og skritte tre ganger over symbolene på arbeidsteppet, sier Ystad.

- Også det at frimurerne avlegger ed under trussel om blodige straffer, kan settes i sammenheng med norrøne riter. På den tida var man langt fra ukjente med menneskeoffer

Han legger til at han ikke har ønsket å skade frimurerlosjen, men at han ønsker å dele funnene sine, og vise at frimurerne er kulturbærere. Noe han syns er fantastisk moro.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram