Frisker opp med repriser

Gamle reklamefilmer blir fort glemt. Derfor lurer reklamebyråene deg til å huske filmene sine ved hjelp av en ekstrakampanje uka før Gullfisk-kåringen.Det kan være vanskelig for tv-seerne å huske reklamefilmene fra i fjor vår. For ikke å bli fullstendig glemt foran kveldens reklamekåring på TV2, har flere annonsører bestilt hyppige visninger de siste to ukene.

- Dette er en kjent måte å gjøre det på, sier prosjektleder Bente Kvam i reklamebyrået Leo Burnett. Hennes byrå vant desemberplassen i Gullfisken, og har et håp om at seerne husker hennes McDonald's-reklame uten fordyrende ekstravisninger i januar.

Nominerte annonsører har dessuten mobilisert ansatte, kunder og deres venner til å stemme på sin reklamefilm under tv-sendingen. De to siste åra har ca 800000 ringt inn sine gullfiskstemmer. Programmet hadde i fjor 750000 seere.

- Det er stor prestisje i å vinne konkurransen. Dessuten er premien på 500000 kroner i reklametid vel verd å ta med seg, sier Kvam.