Fristende fråtsing

For å ta det opplagte først: Det er motbydelig å lage underholdning av folks privatliv og forhold. Det er ekkelt, spekulativt og klamt.

Det største problemet er ikke at man «prøver ut sitt forhold» i all offentlighet. Faren for deltakerne er at man overlater sitt offentlige jeg i hendene på redigererne og produsentene bak «Temptation Island».

Forbrukertest

«Handlingen» i «Temptation Island» er som følger: Fire par fra Skandinavia drar til ei øy. Der blir parene skilt fra hverandre. Mennene oppholder seg blant et dusin single damer, kvinnene blant et dusin single menn.

De single skal prøve å forføre deltakerne i parforhold. Deltakerne i parforhold skal vel prøve å knipe - eller så skal de lage «godt fjernsyn». Det er litt uklart fra produsentenes side.

Men det er altså «TVNorge tester forholdet ditt for deg»-fjernsyn, et forbrukerprogram der du og kjæresten kan få æren av å være det testede produktet. «Jeg håper dere får et fint opphold her,» sier den danske programlederen med samme ansiktsuttrykk som en gribb som inviterer deg hjem til middag. Og åtte mennesker har takket ja til å bli med. En av dem er stripper og selverklært ekshibisjonist. Motivene for de andre er ikke like klare.

tv

«TEMPTATION ISLAND»
TVNorge, tirsdager kl. 21.30.

Ei gruppe mennesker legger sitt offentlige jeg i hendene på TVNorge. Det kalles risikosport.

Sjokk og spenning

Men sjokkeffekten er der. Følelsen av å bryte grenser der vi får en guidet tur inn i andres intimsfære, skaper en spenning.

Det er den samme spenningen som mangler i «Big Brother» denne sesongen - fordi der har vi sett det før, i forrige sesong.

Og det sjokket kan pirre en til å bli sittende, selv om det ikke har skjedd mer på øya enn at de er nødt til å spille de samme klippene om og om igjen for å lokke oss med videre.

«Vi vet ikke helt hva vi er med på,» sier en. «Alt er lagt til rette for at vi skal være utro. Det er liksom så bra,» sier en annen. «Se det fra oven. Det er et show. Ikke bli involvert,» sier en tredje, kanskje en med innsikt. Og blant annet Norgeshus har sponset programmet. Hadde det ikke vært morsomt om de ga et hus i felles premie til det første paret som er utro - samtidig?

Da føltes det riktigere at en produsent av dospylerparfyme kjøpte seg reklameplass. Det lukter litt bedre slik.

TEST DEG SELV: Omtenksomme TVNorge vil teste ditt forhold for deg. Stripperen Sara Unger (25) og rockemusikeren Geir Bratland (32) takket ja til tilbudet.