Frithjof Wilborn

Før alle norske fotballtalenter drømte om en proffkarriere i utlandet, var det å spille cupfinalen på Ullevaal-matta det store målet. Frithjof Wilborn varmet opp i en time uten å komme innpå i 1987. Men i lørdagens cupfinaleshow på TVø2 er han hovedpersonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Cupfinalen er det mørke kapittelet i min fotballkarriere. Det er en tåredryppende historie, sier Wilborn, sportsankeren som skal lede årets store fotball-vorspiel fra Oslo Plaza.

Han tar av seg på beina og setter seg godt til rette med beina på stolen foran seg.

- Rekker jeg en pris før vi skal ta bilder, spør han og tar fram den karakteristiske runde esken.

Ja, han snuser. Det skulle de visst, alle de som i høst stemte fram Wilborn som Norges kjekkeste TV-mann i nasjonens største avis.

- Espen Thoresen i «XLTV» moret seg med at du hadde fått god drahjelp?

- Det var morsomt, det, men han kunne ikke bekrefte ryktet om at det var to mannfolk som hadde lagt inn masse stemmer på meg. For meg var det revnende likegyldig om jeg ble nummer tre eller nummer én, sier Wilborn.

Men han kan bekrefte at mange av kollegene har vært skadefro.

- Jeg har har aldri betraktet meg som kjekk, og tar ikke en sånn useriøs avisgreie alvorlig. Dessuten hadde jeg foretrukket å bli kåret til den blideste eller hyggeligste.

HAN VAR INGEN AV DELENE da han endelig skulle få føle Ullevaal-matta under seg i 1987. Fotballspilleren Wilborn var spesielt kjent for sin enorme hurtighet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer