FRYKTER PRISPRESS: Prisen for behandling må dekke reelle kostnader til levering av tjenesten og gjenspeile hva den ville kostet i offentlig regi, skrver artikkelforfatteren. Foto: Bjørn Rørslett / NN / Samfoto / NTB Scanpix
FRYKTER PRISPRESS: Prisen for behandling må dekke reelle kostnader til levering av tjenesten og gjenspeile hva den ville kostet i offentlig regi, skrver artikkelforfatteren. Foto: Bjørn Rørslett / NN / Samfoto / NTB ScanpixVis mer

Fritt behandlingsvalg svekkes av manglende kostnadsdekning

Et ensidig fokus på lavest pris gir lite rom for innovasjon og kvalitetsutvikling i leveransene.

Meninger

Fritt behandlingsvalg trådte i kraft 1. november. Da ble også prisene private aktører får for ulike behandlinger publisert av Helseøkonomiforvaltningen (Helfo), som forvalter ordningen og som godkjenner hvilke private leverandører som skal tas inn. Utfordringen nå er at mange private aktører nøler med å søke om en slik godkjenning, fordi finansieringen ikke dekker leverandørens reelle kostnader, knyttet til de behandlinger man eventuelt påtar seg å gjennomføre for det offentlige.

NHO Service organiserer en rekke private og ideelle aktører innenfor spesialisthelsetjenesten knyttet til rehabilitering, rus, psykiatri og ulike klinikkbehandlinger, og har fra først stund vært positive til innføring av fritt behandlingsvalg og hensikten med reformen.

Samtidig har vi i våre høringsinnspill advart mot en ordning der prisen settes for lavt. Blir vilkårene for dårlige og leverandørene ikke får dekket sine reelle kostnader, risikerer man å radere ut mange aktører og oppnå en dårligere kvalitet på tilbudet til pasientene. Et ensidig fokus på lavest pris gir lite rom for innovasjon og kvalitetsutvikling i leveransene.

Prisfastsettelsen bør ha som mål å skape et best mulig tilbud til pasientene på lang sikt, og må ta utgangspunkt i et fornuftig anslag på hva som er egenregikostnaden for det offentlige.

Det er ingen seriøse aktører som forventer at prisene staten setter skal inkludere overskudd til leverandøren, slik en del av den offentlige debatten kan skape inntrykk av. Prisen må dekke reelle kostnader til levering av tjenesten og gjenspeile hva den ville kostet i offentlig regi.

Reformen er nettopp iverksatt. Vi håper regjering og faglige myndigheter fortløpende vil se mer på prismekanismene, slik at hensikten med frittvalgsordningen oppnås; nemlig å redusere ventetiden og øke valgfriheten for pasientene.