From Mali with love

Dee Dee Bridgewater har funnet sin afrikanske identitet, og synger bedre enn noen gang.

KONSERT: KONGSBERG (Dagbladet): Alle som har hørt Dee Dee Bridgewaters nyeste CD, ”Red Earth”, visste hva de gikk til da den amerikanske sangeren nok en gang konserterte ved Kongsberg Jazzfestival fredag kveld.


Boblende brygg

Det boblende brygget av jazz, blues og tradisjonell Mali-musikk som hun og hennes faste jazztrio serverte sammen med musikere og sangere fra hennes adopterte afrikanske hjemland, ble i praksis en live-versjon av nesten hele ”Red Earth”, utadvendt, rytmegnistrende og med de særegne klangene fra kora, balafon, djembe og de mange afrikanske trommene som en pulserende omgivelse for hennes egen, Kabiné Kouyate og Mamani Keitas sang.

Blomstrer

Få sceneartister jobber hardere, beveger seg mer elegant eller synger flottere enn Dee Dee Bridgewater (57). Enten hun har sunget Ella Fitzgerald-repertoar, franske chansons eller Kurt Weill-sanger, har hun vært strålende, men i sin nyvunne Mali-identitet er det som om hun blomstrer enda et hakk mer intens og gledesfylt i sangene, både de amerikanske – ”Afro Blue”, ”Footprints”, ”Four Women”, ”Compared To What?” og de afrikanske.

Stemmen hennes er moden og fulltonende, og gir henne spillerom fra myk hvisken til skikkelig bluesmama-shouting, noe hun utnytter til fulle i formidlingen. Åpenbart er hun nå blant folk som får henne til å synge om sitt liv og erfaringer på en ny måte, og hun gjør det så overbevisende at hennes avsluttende preken om kjærlighet og fellesskap på tvers av alle slags grenser syntes overflødig, det flammende engasjementet til tross.

From Mali with love
MANGESIDIG: Den amerikanske jazzsangerinnene Dee Dee Bridgewater (57) viste på Kongsberg Jazzfestival i går kveld at hun har en moden stemme hun bruker til fulle i et vidt repertoar, mener Dagbladet anmelder.