Frontfigur og parhest

HUMLEBÆK (Dagbladet): «Kall meg aldri tante Georgia!» Dette skal maleren Georgia O'Keeffe (1887- 1986) ha skreket til en av sine nieser ved en familiær sammenkomst. O'Keeffe hadde ingen sans for slektskos, men utbruddet hadde nok også sammenheng med de vanskene hun møtte som kvinne og kunstner i sin tidlige karriere.

  • Både hennes selvstendighet som menneske og maler gjorde sitt til at feministisk orienterte kunstnere trykket henne til sine bh-befridde bryster på 70-tallet og lanserte «pattern & decoration»-maleriet i opposisjon mot den rådende og mannsdominerte minimalismen. På den tida tronte O'Keeffe i ensom majestet på Ghost Ranch i New Mexico, og var hyllet som USA-kunstens Grand Old Lady og hedret av president Ford med nasjonens høyeste utmerkelse. Likevel er det nok å se filmen om henne på Louisiana for å innse den indre styrken hun utstrålte.
  • Georgia O'Keeffe ble ikke bare en myte i kraft av eget kunstnerskap, men også gjennom måten hun trådte fram på de mange fabelaktige portrettene ektemannen Alfred Stieglitz tok av henne. Den 20 år eldre mesterfotografen og galleristen sponset henne, slik at hun kunne overleve som billedkunstner den første tida. Dette skulle betale seg på alle måter, og en av dem ble portrettene som i dag er museumsklenodier og etterspurte som gull på et fotomarked hvor mer enn klassikerne når millionpriser.
  • Stieglitz' bilder av O'Keeffe var både motivisk og formalt dristige for sin tid, og eksponeringene av hennes mange ansikter og kroppslige sensualitet representerte en sjelden intimitet. «Jeg ble fotografert med en varme og begeistring, og på en måte undret jeg på hva det egentlig dreide seg om,» sa hun i et intervju med Life Magazine i 1978. Louisiana-museets fotokonservator Lars Schwander er nok inne på noe av svaret når han beskriver fotograferingen gjennom to decennier som «en ekstraordinær iscenesettelse» av O'Keeffe.
  • Denne umake duoen som i lange tider bodde milevidt fra hverandre i storbyjungelens Manhattan og ørkensvidde New Mexico, var imidlertid sterkt bundet til hverandre. Ifølge O'Keeffe kunne Stieglitz være både dominerende og destruktiv som person, men samtidig viste han en sjelden interesse og engasjement for hennes kunstnerskap. Selv om blomsterbildene først fikk tommelen ned. Utvilsomt ble samspillet mellom Georgia O'Keeffe og Alfred Stieglitz utslagsgivende for to av de mest selvstendige karrierene i USAs billedkunst.