Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Frøland er ikke Sokrates

Sokrates program var å fekte mot de som er i rustninger, de som eier sannhetene, de som er absolutte i sine prinsipper.

Professor Per Fugelli  mener vi bør bruke den sokratiske metode før vi krenker det som er hellig for andre mennesker. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Professor Per Fugelli mener vi bør bruke den sokratiske metode før vi krenker det som er hellig for andre mennesker. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Meninger

I Dagbladet 15. januar avlegger Stig Frøland Jonas Gahr Støre, meg og Sokrates en uvennlig visitt. Støre og jeg lever muntert videre, men Sokrates fortjener forsvar. Jeg har hevdet at nettopp nå, når ytringshysteri truer, bør vi lytte til Sokrates råd om å «være edru blant rasende» .

Frøland mener det er «komisk» å hente Sokrates inn som ideal i debatten om ytringsfrihet «fordi han måtte bøte med livet på grunn av uredde ytringer.»

Men Frøland, har du ikke forstått at Sokrates levde av nysgjerrighet og døde av tvil? Hans program var å fekte mot de som er i rustninger, de som eier sannhetene, de som er absolutte i sine prinsipper. Kjenner du deg igjen? Selv regnet han som sitt eneste fortrinn framfor andre mennesker at han «visste at han intet visste». Han metode var samtalen, oppklarende spørsmål, av og til ironi og provokasjon for å slå sprekker i steintavlene. I dag ville Sokrates hatt det travelt. For her er fundamentalister på begge fronter i debatten om ytringsfrihet og krenkelse av religion.

Jeg har verken gud eller profet eller frelser, men jeg har folkeskikk og nysgjerrighet. Derfor mener jeg vi bør bruke den sokratiske metode før vi krenker det som er hellig for andre mennesker. Samtidig er jeg for uinnskrenket ytringsfrihet. Sokrates var glad i slike tilsynelatende paradokser. Han ville menneskene vel med sin tenkning. Han ville gi oss samfunnshåp. Han fryktet begreper av stål og praksiser uten nåde.