KOMMENTARER

STATSBUDSJETTET 2017

Frp ga seg på sitt ultimatum

330 millioner kroner i mer klimavennlig bilavgifter reddet regjeringen fra kabinettspørsmål. Det må kunne kalles redning på målstreken.

KOSTET DYRT: Partilederne for regjerings- og samarbeidspartiene presenterte avtalen om statsbudsjett for 2017 på en pressekonferanse. KrFs partileder, Knut Arild Hareide, mener regjeringens strategi om å stille ultimatum rundt bilpakken har kostet de dyrt fordi det har gitt tidenes budsjettforhandling, mener Hareide. Video: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Før et budsjett er på plass, krangler partene om små detaljer. Når de er enige, er det tid for å glatte over.

Den avgjørende detaljen denne gangen var den såkalte «bilpakka». Frp gikk inn i forhandlingene med et ultimatum: den skulle ikke skulle røres.

Bilpakka består av høyere avgift på bensin, diesel og mineralolje, henholdsvis 15, 35 og 20 øre. Som kompensasjon for dette hører det med lettelser for bilistene i form av avskrivningsregler, bompengerabatt i distriktene, lavere engangsavgift og økt pendlerfradrag.

Nå er fasiten klar: Engangsavgiften er endret. Det er lagt inn en økning på 330 millioner kroner.. Frp har dermed gitt seg på sitt ultimatum, om enn på minste mulige vis.

Under pressekonferansen hvor enigheten ble presentert i kveld, var det ingen av de fire som ville si klart og tydelig at bilpakka var endret. Å underspille dette poenget er tydeligvis en del av avtalen.

Alle de fire har forsåvidt interesse av det. Endringen er så liten at Venstre og KrF knapt kan kalle det en seier. Høyere drivstoffavgifter var deres hovedmål da de gikk inn i forhandlinger, Venstre ville ha den opp med én krone for å gjøre biodrivstoff konkurransedyktig mot vanlig diesel.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer