Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Frp har glemt bompengeopprøret

Slik er samferdselspolitikken til partiet for folk flest - når lokalvalget er kommet litt på avstand.

ÅPNER SEKKEN: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) under spørretimen på Stortinget
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
ÅPNER SEKKEN: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) under spørretimen på Stortinget Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Vis mer
Meninger

Oslo kommune har sagt nei, flertallet i det nye Viken fylkeskommune er også motstandere. Likevel la regjeringen, ved samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp), fredag i statsråd fram en bompengeproposisjon for en ny bit av E18 vest for Oslo, nærmere bestemt strekningen mellom Ramstadsletta og Lysaker.

Dette er en lokal stridssak som har pågått i flere år, men som har et nasjonalt perspektiv når den nå bankes igjennom.

POLTISK KVARTER: Samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) blir grillet om partiets eget festbudsjett, etter utspill om bompengeselskapenes pengebruk. Video: Med tillatelse fra NRK Vis mer

Prislappen på veien er 16,3 milliarder kroner. Staten tar på seg 5,5 milliarder av regningen, og resten (10,8 mrd.) skal hentes inn med bompenger. Noe av det sies å være hentet inn allerede i form av bompengebetaling i dag, men en rekke andre samferdselsprosjekter er også lovet finansiering fra bompenger - og er likevel skutt ut i tid og det ukjente.

Prioriteringen av ny E18 vest for Oslo inn til byen er en politisk maktdemonstrasjon fra regjeringen, som er det er vanskelig å forstå logikken bak.

Dyre samferdselsinvesteringer bør aller helst være nyttige, og kostnadseffektive. Det mener normalt sett også Frp - når de blir presset i spørsmålet. Dette året har partiet nesten blitt kvalt av bompengeopprøret. Dale m.fl. gikk på det mest intense i valgkampen ut mot råflotte investeringer i Oslo kommune som blomsterpotter og «designede» holdeplasser.

Til sammenlikning er det nye E18-prosjektet blant de minst samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene i Nasjonal transportplan. Det velter store kostnader over på bilistene. Og det skal ikke føre til økt trafikk.

Tilhengerne hevder det likevel blir «bedre framkommelighet». Måten det kan skje på, forutsatt at det ikke skal bli mer trafikk, er at høye bompriser hindrer flere i å bruke den fristende, nye veien. Den sosiale dimensjonen er i så fall horribel. De som har penger skal få en bedre og dyrere vei å kjøre på.

Slik er samferdselspolitikken til partiet for folk flest - når lokalvalget er kommet litt på avstand. Prosjektet vil nå bli satt i gang for fullt, og ingenting kan lenger stanse det, sier Jon Georg Dale til Aftenposten.

Det betyr at statsråden mener de lokale forhandlingene om samferdsprioriteringer i Oslo-området som fortsetter til våren, om den såkalte Oslopakke 3, bare skal hoppe bukk over akkurat dette helt sentrale prosjektet.

Bompengeproposisjonen skal etter planen vedtas i Stortinget til våren, slik at byggingen kan starte før neste stortingsvalg. Det er et uttalt mål, slik at prosjektet ikke kan stanses.

Moralen er at Frp og regjeringen gjerne flår bilistene - hvis prosjektet har tilstrekkelig politisk prestisje, med press fra dem som har råd til bomregningen.