Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Frp's merkelige bompengelogikk

Frp har i praksis lagt opp til høyere bompengepriser i rushtida.

VALGBODEN: Bård Hoksrud var i mandag gjest i valgboden hos Dagbladet for å forsvare Frp's syn på regjeringens bompengeløsning. Foto: Hans Arne Vedlog / DAGBLADET
VALGBODEN: Bård Hoksrud var i mandag gjest i valgboden hos Dagbladet for å forsvare Frp's syn på regjeringens bompengeløsning. Foto: Hans Arne Vedlog / DAGBLADET Vis mer
Kommentar

Med bompengeavtalen på plass, kan valgkampen endelig begynne for fullt. Ikke bare fordi oppmerksomheten vil fordele seg mer jevnt i forhold til andre politiske spørsmål, men fordi også bompengedebatten nå vil bli litt mer relevant for kommunevalget. Debatten vil handle mindre om at regjeringen er uenig med seg selv, og utvikle seg til noe litt mer konstruktivt: hvordan bompengeløsningene vil slå ut ulike steder rundt om i landet.

Det er jo lokalvalgkamp, tross alt.

Og avtalen som regjeringspartiene nå har blitt enige om, vil gi noen interessante lokale utslag. I Oslo, og mange av de store byene som bruker byvekstavtaler for å betale for kollektiv- og annen samferdselsutbygging, har Frp i praksis sørget for å gi høyere bompriser i rushtida.

Det er jo litt merkelig, siden dette er tidspunktet da de fleste som bruker bilen gjør det fordi de føler de «må». Rushtidsavgiften er dermed trolig det virkemiddelet som skaper størst irritasjon blant dem som er mest imot bompenger.

VALGBODEN: Dagbladets valgbod starter med bompenger. Temaet som splitter folket - og regjeringen. Innvandrere fra ikke-vestlige land er kraftig overrepresentert i sosialhjelpsstatistikken. Sylvi Listhaug møter Ap til debatt. Vis mer

Grunnen til at det må bli slik, er som følger: I avtalen mellom regjeringspartiene har staten lovet å øke sitt bidrag til bypakkene fra 50 til 66 prosent. Halvparten av de 16 prosentpoengene skal gå til kollektivinvesteringer, og halvparten skal gå til lavere bompengeutgifter.

Dette skjer under én viktig forutsetning: Hvis trafikken inn til byene øker, vil ikke staten dele ut pengene.

Det skal altså bli mindre bompenger, og mindre trafikk. Det er bare mulig å få til på én måte, ifølge Transportøkonomisk institutt. Da må bompengeutgiftene økes kraftig i de periodene hvor vi er mest ivrige på å kjøre, for så å skrus ned på andre tider av døgnet. Rushtidsavgiftene må altså opp.

Denne modellen er det for eksempel Venstre i Oslo nå argumenterer for. I dag tidlig sa de at de ville doble rushtidsavgiften. Det mener riktignok transportforskerne kanskje ikke vil være nødvendig, men dermed var tonen satt for valgkampen. Frontene er etablert.

På den andre siden av frontlinjen står Frp i en litt merkelig situasjon. De vil nemlig ikke være med på at rushtidsavgiften skal opp. I valgboden hos Dagbladet i dag i debatt med både Sveinung Rotevatn og Hallstein Bjerke fra Venstre, advarte Bård Hoksrud (Frp) kraftig mot økte priser i rushtida. Han ville heller bruke penger på å gjøre kollektivtilbudet bedre, slik at flere velger det.

Men uten økte bompriser deler av døgnet, når prisen totalt sett skal gå ned, vil trafikken øke. Det er forskningen klar på. Når trafikken øker, kommer det heller ingen penger fra staten til de økte kollektivsatsingene Bård Hoksrud vil ha isteden.

Den eneste logiske konklusjonen på dette, er at Frp i praksis har sørget for at det må bli høyere priser i bomringene inn til mange av byene. I alle fall hvis byene skal få midlene som de to regjeringspartiene nå har vært med på å forhandle fram.

Alternativet er selvsagt at byene ikke inngår byvekstavtaler. Det er nok Frp's primære ønske. Da kan de likevel ikke lokke med nye kollektivmidler, for de vil i praksis vil være utilgjengelige med Frp's forslag.

Det er jo litt merkelig, når det er ment å følge opp deres egen avtale.

Historien er dessuten gjenkjennelig. Frp sier de kjemper for lavere bompenger, men kompromissene de har kommet fram til i regjering har ført til mer bompenger - fordi partiet har ønsket å satse sterkt på samferdsel.

Nå kan de ha gjort det igjen, i alle fall når det gjelder rushtidsavgift i mange av byene.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling