BOM-BOOM: For tre år siden ble det krevd inn 9,8 milliarder kroner i bompenger. Anslaget for 2019 er at regningen for norske bilister vil bli på 13 milliarder kroner. Foto: NTB Scanpix
BOM-BOOM: For tre år siden ble det krevd inn 9,8 milliarder kroner i bompenger. Anslaget for 2019 er at regningen for norske bilister vil bli på 13 milliarder kroner. Foto: NTB ScanpixVis mer

Bompenger:

Frp's nye triks treffer partiet som en bumerang

Slik er Frp's egentlige prioritering: Mer vei er viktigere enn mindre bompenger.

Meninger

Med Fremskrittspartiet i regjering skulle det bli slutt på bompenger. Det lovet partileder Siv Jensen før Frp kom til makta i 2013. Under denne regjeringen har likevel det motsatte skjedd. For tre år siden ble det krevd inn 9,8 milliarder kroner i bompenger. Anslaget for 2019 er at regningen for norske bilister vil bli på 13 milliarder kroner. Grunnen til at det har blitt slik, er blant annet at veibyggingen har økt. Og siden bompenger er måten mange veiprosjekter blir finanisert på i Norge, øker også bomregningen for bilistene. Frp tar gjerne æren for det første, men fraskriver seg ansvaret for det siste. Det er hult og uærlig.

Partiets glansnummer i slike debatter er å påpeke at Frp er de eneste på Stortinget som er imot bompenger. Så da blir det slik. De skryter også av å ha fått gjennomslag for å senke bompengeandelen i veiprosjekter fra 40 til 28 prosent og enkelte andre grep. Men selv med disse tiltakene øker bomprisen. Frp fraskriver seg ansvar for konsekvensene av sin egen regjerings politikk. Angrepene på avgiftsøkningen møtes som regel med forurettet mine. Det er fristende å sitere Dusteforbundets og Dagbladets gamle tegner Fredrik Stabel: «Når andre gjør noe blir det resultater - når jeg gjør noe blir det konsekvenser.»

I den nye regjeringsplattformen har Frp fått på plass et nytt triks for å forsøke å kompensere for bompengeøkningen de selv har vært med på. Nå viser det seg at trikset kan treffe partiet som en bumerang. Partiet har fått gjennom at regjeringen skal innføre et fradrag for bompenger som du kan trekke fra på skatten. Hvordan utformingen skal bli er ikke bestemt, men på grunnlag av forslaget sier assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt, Kjell Werner Johansen, at bompengefradraget vil kunne føre til flere bompengeprosjekter. Klassekampen meldte om saken i helga, og i artikkelen får Johansen støtte fra NHOs sjeføkonom Øystein Dørum: «Når en kommune eller fylkeskommune vurderer et bompengeprosjekt, så har de en pris per passering som står og lyser mot dem. Oppslutningen lokalt vil helt klart avhenge av prisen, og med et fradrag blir den mindre.»

Det er ganske åpenbart at regjeringens nye forslag er lite gjennomtenkt. Det vil også kunne føye seg inn i rekken av eksempler på det som er Frp's egentlige prioritering: mer vei er viktigere enn mindre bompenger. Det kunne vært et ærlig slagord å presentere for velgerne.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.