Frykt og avsky

«Resident Evil 0» har fantastisk grafikk men kontrollene lever dessverre ikke opp.

Det er fortsatt fryktinngytende, og enda penere å se på- om ordet pent kan brukes om et slikt spill.

Men i ekte «Resident Evil»-stil er den nyeste tittelen samtidig preget av klossete styring og kronglete kameraføring.

Som navnet antyder, finner handlingen sted før det første spillet i serien, og lar oss følge S.T.A.R.S-agent Rebecca Chambers og eks-soldat Billy Coen ombord på et zombiebefestet tog, og senere dets omgivelser. Billy er anklaget for å ha drept 23 mennesker, og har hele tiden et håndjern hengende fra den tatoverte armen sin.

Sånt er tøft, og enda tøffere er at Rebecca og Billy må samarbeide tett for å overleve. Du kan hele tiden kjapt bytte mellom de to figurene, som av og til må gå hvert til sitt, men som regel har best av å holde tett, tett sammen.

Billy er sterk, Rebecca er i praksis bare svak, men sammen er de dynamitt- på tross av at de beveger seg som om de nettopp har vært på besøk hos proktologen.

Når grafikken er så fantastisk som den er, og stemningen tilsier at du burde frykte fukt i boksershortsen like mye som kjøttetende zombies, er det synd at kontrollene ikke lever opp til resten av spillet.

Capcom lærer kanskje til neste gang, i mellomtiden er «Resident Evil 0» mer enn bare ålreit, så lenge man kan bite i seg litt frustrasjon.