Frykter filmflopp

Det eneste bra med nordens dyreste film «Jeg er Dina» ser ut til å være Maria Bonnevie. Filmmakerne frykter stortap etter kritikerslakt.

Allerede før premieren på fredag får «Jeg er Dina» elendige kritikker.

Aftenpostens Per Haddal skryter av Maria Bonnevies innsats i «Jeg er Dina». Ellers er det ikke mange lyspunktene:

- Man kan se «Dina» som en flagrende rype som blir en lavtflyvende måke som forvandler seg til en vaklende kalkun, skriver anmelderen. Han mener «Jeg er Dina» snubler inn i den skamløse kitsch.

Filmen får en treer i både Aftenposten og VG.

- Iblant går filmen ettertrykkelig på trynet med ødeleggende banaliteter. Manus er ikke godt nok. Man hamres i hodet med sex, drama og død, og blir litt immun etter hvert, skriver Jon Selsås i VG.

Øyvor Dalan Vik i Dagens Næringsliv konkluderer med at «en brottsjø av flaue banaliteter, effektmakeri og symbolistisk rekved drukner handlingen i filmatiseringen av Herbjørg Wassmos bestselgende roman».

Frykter stortap

Usikkerheten råder altså før premieren. Filmviter Anne Gjelsvik tror de siste dagenes negative anmeldelser i flere Oslo-aviser ødelegger for publikumsbesøket.

- Det er vanskelig å spå, men jeg tviler på at denne filmen vil kunne gå rundt økonomisk. Jeg tror ikke «Dina» kommer til å bli en kommersiell suksess, sier Gjelsvik til NTB om den nordiske samproduksjonen det har kostet rundt 141 millioner kroner å lage.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er tidligere spekulert i at filmen må ha et besøkstall rundt millionen i Skandinavia for at satsingen skal gå i pluss.

- Trenger drahjelp av filmkritikere

Anne Gjelsvik tror at den nærmest daglige «jevne strømmen av negativitet» kan ta glansen av premieren fredag.

- Jeg tror ikke at det kommer til å være alfa og omega, men det kommer til å ha en effekt. «Denne filmen må alle se-følelsen» mister noe av glansen når avisene sier at dette ikke var det helt store, sier Gjelsvik.

Gjelvik har har gitt ut bok om norsk filmkritikk. Hun mener norsk film i stor grad er avhengig av drahjelp fra filmkritikerne for at besøkstallet skal løsne.

- Når det gjelder norsk film har negativ eller positiv kritikk ganske mye å si. Men hvis en stor, påkostet Hollywood-film hadde fått den type mottakelse «Dina» har fått flere steder nå, ville det ha betydd lite, fordi der er det så mye annen forhåndsomtale og reklame som blir viktigere, analyserer Gjelsvik.

Produsenten oppgitt

Produsent Axel Helgeland, som har produsert «Dina», er oppgitt over at avisene velger å bryte sperrefristen i forbindelse med pressevisningen av filmen forrige uke.

- Vi har hele tiden sagt at vi foretrekker at avisene venter med sine anmeldelser til filmen har premiere, det er jo vanlig. Hvorfor de da velger å slippe dem sånn i hytt og vær, det vet jeg ikke. Men det er ikke veldig mye man kan gjøre med det, sier Helgeland, som trøster seg med gode anmeldelser i Avisa Nordland og Bergensavisen, med en sekser og en femmer på terningen.

Intellektet i veien

Helgeland mener kritikernes intellektuelle tilnærming til «Jeg er Dina» kan står i veien for opplevelsen av filmen.

- Vi har hatt forhåndsvisninger for publikum og fått veldig bra reaksjoner tilbake. Dette er en film som skal oppfattes med følelsene og ikke intellektet, argumenterer Helgeland.

- Jeg tror det aller, aller viktigste er det de som har sett filmen synes om den og sier om den til sine omgivelser. Så lenge «word of mouth»-faktoren er positiv, tror jeg ikke kritikkene betyr så mye, sier Helgeland.

Gjelsvik roser strategien med forhåndsvisninger for kjernepublikummet.

- Jeg tror i hvert fall at det er en riktig strategi. Dette er på en måte en «voksen kvinne»-film, men for å bli den helt store suksessen må denne filmen treffe bredere enn det, slik «Elling» for eksempel gjorde, sier Gjelsvik.

DINA OG HENNES MENN:</B> Her med den eneste som forstår henne. Læreren Lorch. Filmatiseringen av Herbjørg Wassmos bok er ifølge kritikerne likevel ikke vellykket, til tross for mange bisarre kjærlighetsforhold. Her prøver Dina å kvele mannen hun er glad i.
MARIA OG OLE:</B> Regissør Ole Bornedal med suksessfilmer som «Nattevakten» bak seg, får lite skryt. Selv ringreven Gerard Depardieu er ifølge Aftenposten blodfattig og søvning i filmen.
LILLE DINA:</B> Både lille og store Dina får skryt for innsatsen i storfilmen. Amanda Jean Kvakland fra Trondheim spiller unge Dina som forårsaker sin mors død. Her står hun foran huset moren døde i, og som faren setter i brann i sinne.
AVHENGIG AV GODE KRITIKKER:</B> Filmviter Anne Gjelsvik mener nordisk film er avhengig av gode kritikker for å lønne seg økonomisk. Nordens dyreste film har kostet 141 millioner etter budsjettsprekk.