-  Frykter ikke slakten

I går ble Idol-Kjartans debutalbum slaktet av et samlet kritikerkorps, men på tross av dårlige terningkast frykter ikke plateselskapet salgssvikt.

- På kommersielle popplater betyr ikke anmeldelser stort for salget, sier Patrick Valeur, markedssjef i Kjartans plateselskap BMG.

Salvesens debutalbum fikk terningkast 2 i Dagbladet. Både VG og Dagsavisen la seg på samme linje. Aftenposten valgte å ikke anmelde plata.

- Jeg ser ikke noe poeng med å vurdere de musikalske kvalitetene ved Kjartan-plata. Det som var viktig var det som skjedde på tv, mener Harald Fossberg i Aftenposten.

BMG har sendt ut 28 000 plater i forhåndssalg til butikkene. Den neste singelen som slippes, blir sannsynligvis «This is What I Am».

- Har dere inngått kontrakt med Kjartan på flere plater?

- Vi kommenterer ikke kontrakter til pressen, opplyser Valeur.

Liten innvirkning

Også Morten Lund, produktsjef i Platekompaniet, tror at dårlige anmeldelser får liten innvirkning på salget av Kjartans nye plate.

- Kjernepublikumet her er gjerne unge mennesker som ikke lar seg påvirke av musikkanmeldelsene i avisene. Han vil uansett selge masse plater de første par ukene, men etter det så vil det nok stilne hvis det ikke skjer noe mer rundt ham, sier Lund.

Røde lamper

Musikksjef i Petre Håkon Moslet har dårligere tro på framtida for Kjartans debutalbum.

- Jeg har ikke hørt albumet ennå, men jeg tror ikke anmeldelsene bidrar til at det får et langt liv. Den massive slakten vil få ringvirkninger, både hos forhandlerne og markedet generelt, mener Moslet. Han tror ikke 14- 15-åringene blir særlig påvirket av den dårlige mottakelsen. Det er imidlertid ikke nok til å redde debutanten.

- Kombinasjonen av anmeldelsene, singelen som faller på listene og dårlig turnéoppslutning gjør at mange røde lamper blinker for Kjartans karriere. Han er ikke det samme trekkplasteret som Kurt, påpeker Moslet.

Idol-dommer Douglas Carr har laget og produsert to av låtene til Kjartans debutalbum.

- Det finnes mange bevis på at plater som får slakt, selger bra. Mange ganger er det faktisk verre å få middels anmeldelser, sier Carr.