FRYKTER MISBRUK:  Oslo kommune og Vigeland-museet har søkt om varemerkebeskyttelse av flere Vigeland-statuer, for å unngå misbruk. En av tingene de frykter er at noen vil lage en Monolitt-dildo, slik som Natt og Dag presenterte på sin forside Mai 2010. Foto: Faksimile Natt og Dag / NTB Scanpix
FRYKTER MISBRUK: Oslo kommune og Vigeland-museet har søkt om varemerkebeskyttelse av flere Vigeland-statuer, for å unngå misbruk. En av tingene de frykter er at noen vil lage en Monolitt-dildo, slik som Natt og Dag presenterte på sin forside Mai 2010. Foto: Faksimile Natt og Dag / NTB ScanpixVis mer

Frykter Monolitten-dildo

- Kan fort bli populær.

(Dagbladet): - Jeg blir ikke overrasket om noen planlegger å lage dildoer av Monolitten. Det er vanlig at produkter knyttet til kjente merkenavn selger bra, sier presseansvarlig hos Kondomeriet, Maria K. Ebbestad.

I desember skrev NRK at Oslo kommune og Vigelandsmuseet hadde søkt Patentstyret om varemerkebeskyttelse av flere Vigeland-skulpturer, deriblant Sinnataggen og Monolitten.

Reglene sier at et åndsverk er beskyttet frem til 70 år etter kunstnerens død, og fra 1. januar var det dermed i prinsippet lov å produsere kopier av Vigeland-skulturene uten å be om tillatelse.

Bevare kulturarven Museumsleder ved Vigeland-museet, Jarle Strømodden, sa til NRK at bakgrunnen for søknaden om varemerkebeskyttelse var at de var opptatt av å bevare den kulturelle arven etter Vigeland og hindre at kunsten ble brukt på uheldige måter.

- Man kan jo tenke seg Vige­lands «Mono­lit­ten» i ulike for­mer og far­ger, til mer intim bruk, sa Strømodden til NRK.

Denne bekymringen kan ha oppstått fordi gratisavisen Natt og Dag fremstilte Monolitten som en dildo på en av sine forsider og i et intervju med Rune Rudberg i 2010.

I søknaden til Patentstyret er det listet opp en rekke ting det ønskes å ta patent på, deriblant er «kunstige lemmer» spesifisert i søknaden om Monolitten.

På lista er også spill, leketøy, sportsartikler, hårvann, tannpasta, fruktjuice, øl og julepynt for å nevne noe.

Søknaden er mottatt, men ikke ferdig behandlet i Patentstyret. De opplyser Dagbladet om at behandlingstiden for en søknad er på tre til fem måneder.

- Kan fort bli populær Presseansvarlig Ebbestad i Kondomeriet er usikker på hvor stor sex-appeal Gustav Vigeland har som merkevare, spesielt sammenlignet med andre sterke merkevarer som «Fifty Shades of Grey», som har solgt i bøtter og spann den siste tida.

Hun påpeker likevel at kombinasjonen av skulpturens nakenhet og monolittens fasong, fort kan gjøre en Monolitt-dildo populær, om den får mye blest og omtale.

- Vi ville nok ikke laget produktet selv, men vi hadde helt sikkert kjøpt den inn om det hadde blitt blest rundt det. Kanskje det blir årets julegave 2014? Det hadde vært noe, sier hun.

KAN SELGE BRA: Presseansvarlig hos Kondomeriet Maria K. Ebbestad blir ikke overrasket hvis noen lager dildo av Monolitten. Foto: Kondomeriet
KAN SELGE BRA: Presseansvarlig hos Kondomeriet Maria K. Ebbestad blir ikke overrasket hvis noen lager dildo av Monolitten. Foto: Kondomeriet Vis mer