Frykter spillreklame-nekt: - Kan gå utover «Helt perfekt»

Kulturdepartementet vil forby all spillreklame på norske skjermer. TV-selskapene mener forslaget kan sette 2500 jobber i fare - og ramme seerfavoritter.

KAN RAMME SERIER: Regjeringen vil forby TV-kanaler å reklamere for pengespill. TV-selskapene frykter at en lovendring kan gå hardt utover norske serier. «Helt perfekt» er blant seriene som kan bli rammet, ifølge Discovery. Foto: TVNorge.
KAN RAMME SERIER: Regjeringen vil forby TV-kanaler å reklamere for pengespill. TV-selskapene frykter at en lovendring kan gå hardt utover norske serier. «Helt perfekt» er blant seriene som kan bli rammet, ifølge Discovery. Foto: TVNorge.Vis mer

15. mars la kulturdepartementet fram et forslag om endringer i kringkastingsloven, som vil gjøre det vanskeligere å reklamere for pengespill på TV og strømmetjenester i Norge.

- Dette vil dessverre ramme de norske produksjonene først, og det kan gå ut over populære serier som «Helt perfekt», «Neste sommer» og «Jul i Blodfjell», sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge-eier Discovery til Dagbladet.

I dag er det bare Norsk Tipping og Rikstoto, i tillegg til enkelte lotterier, som har lov til å reklamere for pengespill. TV-kanaler som sender fra utlandet, som for eksempel TV3 og TVNorge, faller imidlertid ikke under denne lovgivningen.

Åpner for sladding

«Departementet ser for seg at tilgang til markedsføringen kan hindres eller vanskeliggjøres på ulike måter. For det første kan tilgangen til markedsføringen hindres eller vanskeliggjøres ved sladding eller andre løsninger som filtrerer ut markedsføringen» heter det blant annet i høringsnotatet.

Dette får kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum i TV3-eier Nordic Entertainment Group til å reagere.

- Vi lurer veldig på hvordan dette skal gjennomføres. Skal de ansette 200 folk som skal sitte på Fornebu og live-sensurere sendingene? Kommer dette også til å gjelde produktplassering på Netflix og HBO i Norge? sier hun til Dagbladet.

KRITISK: Kommunikasjonsdirektør Line Vee hanum i Nordic Entertainment Group. Foto: Nordic Entertainment Group
KRITISK: Kommunikasjonsdirektør Line Vee hanum i Nordic Entertainment Group. Foto: Nordic Entertainment Group Vis mer

TV3 er i dag underlagt EUs regelverk, deriblant det såkalte «senderlandsprinsippet», som krever at kanaler retter seg etter kringkastingsreglene i landet det sender fra.

Derfor er kanaler som TV3 og Viasat 4 regulert av britiske Ofcom (tilsvarende det norske Medietilsynet) som tillater spillreklame.

Kulturminister Trine Skei Grande har tidligere omtalt dette om et «smutthull i lovverket» til Medier24.

- Det hun kaller smutthull, kaller jeg en over 20 år gammel lov og praksis gjennom EU, sier Hanum.

Hun mener forslaget kan få konsekvenser langt utover spillpolitikken.

- Når man kaller dette et spillpolitisk initiativ, glemmer man både nærings- og kulturpolitiske konsekvenser. Man må heve blikket litt.

- Aggressiv reklame

Ifølge høringsnotatet er formålet med lovforslaget å begrense markedsføring av pengespill på TV-kanaler eller nettjenester som sendes fra utlandet, av hensyn til sårbare spillere.

Statssekretær Frida Blomgren (V) sier regjeringen tar spilleavhengighet på alvor.

- Det er derfor vi nå har sendt på høring et lovforslag som gir mulighet for å stanse ulovlig pengespillreklame på norsk TV, sier hun til Dagbladet.

I tillegg ber regjeringen Lotteritilsynet om å utrede et forslag om et system som vil varsle brukere som går inn på nettsidene til utenlandske spilltilbud om at disse spillene ikke er lovlige i Norge.

- Vi tar hensyn til de over 120 000 risiko- og problemspillerne i Norge og deres pårørende.

Samtidig er regjeringen opptatt av å legge til rette for norsk innhold- og TV-produksjon, opplyser hun.

- Men det innebærer ikke at det må finansieres gjennom aggressiv reklame for utenlandske pengespillselskaper på måter som allerede er ulovlig i Norge.

Hun sier undersøkelser viser at de fleste nordmenn mener det er for mye pengespillreklame på TV.

- For oss er dette et verdivalg. Vi står opp for alle dem som sliter med spilleproblemer, og mener det hensynet må veie tyngre enn eventuelle økonomiske konsekvenser.

KAN BLI RAMMET: «Neste sommer» er blant programmene som kan bli rammet hvis regjeringens forslag går gjennom, sier Espen Skoland i Discovery. Foto: TVNorge
KAN BLI RAMMET: «Neste sommer» er blant programmene som kan bli rammet hvis regjeringens forslag går gjennom, sier Espen Skoland i Discovery. Foto: TVNorge Vis mer

- Rammer norske serier

Denne uka har storsatsingen «Wisting» premiere på Viaplay og TV3. Slike serier kan det bli færre av i framtida, mener Hanum. Det er de norske seriene som vil bli kuttet først, mener hun.

Grunnen er at sport og utenlandske serier er bundet av langvarige kontrakter, og derfor ikke kan kuttes, opplyser Hanum. Mindre utsatt er kommersielt levedyktige prosjekter som «Paradise Hotel».

Hanum mener det er et tankekors at lovforslaget kommer parallelt med mediemeldingen.

- Regjeringen har et uttalt mål om mediemangfold. Ønsker man mangfold, må man også inkludere kommersiell TV. Kulturministeren avfeier tilsynelatende koblingen mellom brå nedgang i inntekter og investeringsnivået i norsk innhold som kunstig. Det er merkelig. Mister man så mye penger over natta, er det nødvendig å kutte.

- Milliontap

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery er også kritisk.

- Reklamemarkedet som er finansiert av spillselskapene, utgjør en halv milliard kroner. Hvis det markedet forsvinner over natta, forsvinner store deler av vår inntekt, sier han til Dagbladet.

Skoland anslår at Discovery vil tape mellom 150 og 180 millioner kroner dersom forslaget går gjennom.

- Vi risikerer å måtte kutte mye i norsk innhold, som er den viktigste innholdskategorien for oss, siden det er den som skiller oss fra utenlandske aktører.

- 2500 jobber i fare

Skoland frykter at kanaler som TVNorge, FEM og MAX vil tape store markedsandeler, og at det vil bli mindre penger til norske TV-produksjoner.

- På sikt kan dette få store konsekvenser, både for norskspråklige kanaler, kulturjobber i TV-industrien, og i verste fall for norsk mediemangfold.

Discovery anslår at forslaget vil kunne sette 1300 faste jobber i TV-produksjonsbransjen i fare. Regner man med frilanserne også, ligger tallet nærmere 2500, mener Skoland.

Han setter også spørsmålstegn ved hvorvidt tiltaket vil ha den tilsiktede effekten for utsatte spillere.

- Det er viktig å bekjempe spillavhengighet. Problemet med dette forslaget, er at man ikke vet om det faktisk vil fungere. Imidlertid vet man at det vil få store konsekvenser for kultursektoren. Derfor mener jeg at dette er symbolpolitikk mer enn et tiltak som ivaretar de utsatte spillerne.

Han frykter at færre spillreklamer på TV og strømmetjenester vil føre til at spilleselskapene flytter reklamen til sosiale medier og andre nettsider.

- Da vil de treffe flere unge, og det blir ikke mindre reklame.

Skoland mener det burde vært gjort mer omfattende utredninger om tiltakets effektivitet før forslaget ble lagt fram.

- Man gambler med en viktig kultursektor. Det er oppsiktsvekkende at man setter i gang et tiltak som dette, uten å ha på det rene at det faktisk hjelper mot spillavhengighet.

- Meget uklokt

Carl Ivar Hagen (Frp) var en av pådriverne for å la de kommersielle TV-kanalene slippe til i Norge på slutten av 1980-tallet. Han er imot regjeringens forslag.

- UKLOKT: Carl Ivar Hagen (Frp) er ikke begeistret for regjeringens forslag. Foto: NTB Scanpix
- UKLOKT: Carl Ivar Hagen (Frp) er ikke begeistret for regjeringens forslag. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Personlig synes jeg det er meget uklokt. Dette kommer til å bety færre jobber for norske skuespillere, norske artister og alle de som jobber i TV-bransjen, sier han til Dagbladet.

I 1988 omtalte Hagen TV3s inntog på norske TV-skjermer som en politisk seier for Frp. I dag kaller han lovforslaget et tap.

- Et tap for oss, og et tap for mange arbeidstakere som jobber i norske produksjonsselskaper. Det går utover arbeidsplasser, og jeg tror ikke at det hjelper overhodet for dem som er såkalt spilleavhengige.

- Urettferdig

Han karakteriserer forslaget som «grovt urettferdig».

- De snakker om mediemangfold, men gjør det stikk motsatte. Dessuten er Norsk Tipping like aggressive med sine reklamer som disse andre selskapene er, sier han.

Kommunikasjonsdirektør Tonje Sagstuen i Norsk Tipping er ikke enig med Hagen.

- Norsk Tipping reklamerer i all hovedsak for våre lotterier, som Lotto og Flax. Dette er spill som i liten grad er forbundet med spilleproblemer. Vi reklamerer ikke for nettkasinospillene i det hele tatt på TV. Den aggressive nettkasinoreklamen kommer fra de uregulerte aktørene som i tillegg lokker med bonuser og gratisspill, virkemidler som treffer sårbare grupper spesielt, sier hun til Dagbladet.