TOPPET FORVENTNINGENE: Karpe Diem leverte kanskje den første utsolgte norske rapkonserten i Spektrum, uten at det egentlig kan kalles en hiphop-konsert. Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix
TOPPET FORVENTNINGENE: Karpe Diem leverte kanskje den første utsolgte norske rapkonserten i Spektrum, uten at det egentlig kan kalles en hiphop-konsert. Foto: Terje Bendiksby / NTB ScanpixVis mer

Frysningframkallende maktdemonstrasjon fra Karpe Diem

Seiersrunde i Oslo Spektrum - uten å ha vært med på et eneste realityprogram.

KONSERT: «Vi stod aldri utenfor Oslo Sentrum og drømte om å spille her. Oslo Spektrum var for amerikanske stjerner, ikke norske hiphop-artister». Ordene tilhører Karpe Diem-halvdel, Magdi Ytreeide Abdelmaguid, under lørdagens konsert, men beskriver også de flestes reaksjon på nyheten om at Karpe Diem skulle forsøke å fylle den største konsertsalen Oslo Sentrum har å by på.

«Jeg var den første til å si at 'nei, akkurat det kommer de ikke til å klare'», slo den ellers så klarsynte «Idol»-Gunnar Greve fast, da jeg møtte ham litt tidligere samme dag og diskuterte det Asbjørn Slettemark i en kommentar i Dagbladet passende nok har beskrevet som norske artisters ultimate «kroningsseremoni». Oslo Spektrum, Norges eget svar på New Yorks legendariske Madison Square Garden, som kun er holdt av til folkehelter som Morten Abel, Madruga, Kaizers Orchestra, Hellbillies - og nå altså to rappere fra Oslo.

Gjennomproft Det er en aldri så liten sensasjon i seg selv, da dette er første gangen en norsk rapgruppe fyller Oslo Spektrum, dog likevel et poeng som kanskje ikke føles fullt så relevant for alle som har sett Karpe Diems musikalske utvikling de seneste årene.

Forskjellen fra de to unge rapkidsa Karpe en gang var, til dagens gjennomproffe, scenevante og sjangerblandende artister er nemlig påtagelig, og det enorme spennet fra to rappere og en platespiller til liveopplevelsen Chirag og Magdi har skapt sammen med bandet, Something Sally, blir også ekstra tydelig når kveldens oppvarmere inntar scenen.

All respekt til de norske rapveteranene i Tee Productions, men til tross for lang og tro tjeneste for norsk hiphop, kunne de aldri ha gjort dette på egenhånd. I likhet med sin legendariske Scandalnavia-opptreden på samme sted under Hit Awards i 1998, er de først og fremst her som gjester.

Live-konger For dette er kanskje den første utsolgte norske rapkonserten i Spektrum, men det er på langt nær en hiphop-konsert. Publikum reagerer omtrent ikke på ellers selvfølgelige rap-publikumsfriere fra Tupac, Notorious BIG, A$AP Rocky eller Kendrick Lamar, og annet enn et ironisk Justin Bieber-øyeblikk under Juicys DJ-oppvarming, er det bare Karpes egen «Toyota'n til Magdi»-basslinje som får det spente folkehavet til å eksplodere.

De er her for å se Chirag og Magdi, de to kompisene som i likhet med resten av landets rappere startet med tomme konserter og nervøse stemmer på ungdomsklubber og hiphop-jam, men som tålmodig har bygget seg opp konsert for konsert, album for album, og hatt den unike evnen til å blande rapmusikken sin med pop-elementer på en etterhvert både kredibel og elsket måte. Rap med liveband er vanligvis noe av det verste jeg vet, men Something Sally gjør ikke bare Karpe bedre, de gjør dem både musikalske og folkelig spisbare nok til å fylle nettopp Oslo Spektrum med syngende tenåringer, barn og deres middelaldrende foreldre.

Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix
Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix Vis mer

Under de to timene lørdagens konsert varer, befester Karpe Diem og Something Sally nok en gang rollen som Norges live-konger, med sitt nå uslåelige repertoar av populære hits, scenetekke og ikke minst viljen til å investere overskuddet sitt i et fantastisk show med alt det innebærer av pyro, musikere, gjesteartister (Truls Heggero, Yosef og Kråkesølv), multimedia, indiske dansere, samt en og annen opphøgd Toyota.

Tøft og sårbart «Ingen diss til noen, men vi solgte ut Oslo Spektrum uten en eneste gimmick, uten å være med på et eneste realityprogram!», Og så kommer de på rad og rekke; «Jens», «Sminke», «Vestkantsvartinga», «Blood», «Snøhvit», «Krølla 5-lapp ya'll», «Piano», «Fjern deg» og «Påfugl». Låtene som viser fram Karpe Diems kanskje viktigste kvalitet som gruppe; balansen mellom tøft og sårbart. Med klumpen i halsen som en vel så viktig del av opplevelsen som innlemmende og energisk publikumsdeltakelse.

For på samme måte som det ikke hadde vært et optimalt Karpe Diem-show uten massehopping og allsang til guttas rapbangere, hadde ikke kvelden vært det samme uten «Tusen tegninger», Kråkesølv-samarbeidet «Støv» eller Fadlabis nå velkjente og fortsatt like rørende dikt om datteren «Naomi».

Det var aldri snakk om at denne konserte skulle bli bra, spørsmålet var hvor bra, og allerede når Karpe forlater scenen etter sitt akustiske intimsett på yttersete scenekant, etterfulgt av «Her» og et regn av konfetti, har de levert mer enn man forventer fra de fleste konserter. Men så er jo heller ikke Karpe Diem noen vanlig live-act, og selv om jeg sitter med setlista i hånd, stiger likevel hårene på ryggen når den tidligere omtalte «Toyota'n til Magdi»-basslinja durer utover Spektrum igjen, og den nå så berømte røde bilen dukker opp midt i folkehavet.

Rap-NorTHUG Avslutningssporene «Byduer i dur», «Ruter», «Sakte film» og «Stjerner» hamrer spiker for spiker inn i kista, og mens Spektrum lyses opp av et storslått fyrverkeri, og regelrett rister av taktfast hopping fra første til siste rad, framstår konserten i Oslo Spektrum mer som en seiersrunde enn en kroningsseremoni.

Som en overlegen Northug kan Chirag og Magdi gå over målstreken på en selvsikker og breial måte med nærmeste konkurrent fjernt i sikte, men det hadde ikke vært Karpe hvis de ikke istedet heller hadde valgt å takke sine egne rollemodeller i det norske rapmiljøet. Denne kvelden har de derimot lov å legge ydmykheten til side, for dette har de klart helt på egenhånd.

Gratulerer Karpe Diem, nok en gang!

Mathias Rødahl er redaktør for musikknettstedet Kingsize.no.

Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix
Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix Vis mer