TENKER FRAMOVER: Arbeiderpartiets Arild Grande vil ha en nye mediepolitikk i Norge. Foto: Arbeiderpartiet
TENKER FRAMOVER: Arbeiderpartiets Arild Grande vil ha en nye mediepolitikk i Norge. Foto: ArbeiderpartietVis mer

Fryst lisens og mer pressestøtte: Slik vil Ap redde Medie-Norge

Arbeiderpartiet med 22 forslag til ny mediepolitikk. Partiet vil være handlekraftig neste gang de sitter med kulturministeren.

(Dagbladet): Torsdag presenterer ei arbeidsgruppe i Arbeiderpartiet 22 forslag til partiets nye mediepolitikk.

Linjene legges for flere år fram i tid, og kilder i partiet sier til Dagbladet at den nye plattformen skal gjøre partiets neste kulturminister handlekraftig fra dag én.

Store endringer Ap, som beskyldes for å ha gjort lite eller ingenting på mediefeltet mens de satt med kulturministeren i åtte år, presenterer nå 22 punkter for en forutsigbar rød mediepolitikk i årene som kommer.

I forslagslista, som Dagbladet har fått tilgang til, ligger en utvidet pengestøtte til norske medier, en egen bemanningsstøtte til mediehus, skattlegging av Netflix og Facebook og gjennomføre en årlig debatt om pressefrihet i Stortinget. 

- Det er på tide at gamle virkemidler, som har vært en suksess tidligere, videreutvikles og moderniseres. Det er behov for nye virkemidler, for vi er bekymra for at det kan komme ei tid hvor folk ikke er villig til å betale for journalistikk. Derfor ser vi nå på nye myer å gi pressestøtte på, sier Arild Grande, mediepolitisk talsmann for Arbeiderpartiet. 

Utvalget hans foreslår også å fryse NRK-lisensen for 4 til 6 år av gangen og øke minimumsbeløp i pressestøtta til 1 million for å hjelpe småavisene. 

- Dette blir ei god verktøykasse for Arbeiderpartiets kulturpolitikk i flere år framover, sier Grande, som mener regjeringa har brukt for lang tid på å finne sin retning i mediepolitikken. 

8 år i regjering - Hele bransjen roper etter forutsigbarhet. Samtidig så er det en bransje i endring, så vi politikere må være dynamiske.

- Hvorfor er det så viktig å gi mer støtte til mediene?

- Uten mediemangfold som kikker makta i kortene, så blir de gode intensjonene fra Grunnloven bare det, gode intensjoner. Det er behov for å lete etter nye virkemidler for å sikre et levende medielandskap.

Ikke imponert Kulturminister Thorhild Widvey (H) lar seg ikke imponere.

- Det mest interessante med Arbeiderpartiets engasjement i mediepolitikken er at all politikken deres skapes når de er utenfor regjeringskontorene. Hva gjorde de egentlig de åtte årene de satt i regjering? Jeg minner om at daværende finansminister Sigbjørn Johnsen sto i Stortinget og slo fast at det ikke var aktuelt å gå videre med nullmoms, svarer hun når hun får presentert Aps nye planer.

- Vi har sittet i regjering i halvannet år og har kvittert ut plattformnøytral pressestøtte, nullmoms, opphevelse av medieeierskapsloven og slukking av FM-nettet. Vi leverer på det vi har lovet, og det på rekordfart, sier Widvey til Dagbladet.

Lederen for Familie- og kulturkomiteen på Stortinget, Svein Harberg (H), er enig i at det trengs forutsigbare rammer, men forstår ikke kritikken mot regjeringa.

- Det er mye som er veldig positivt her. Vi jobber også aktivt med mediepolitikken. Men det er rart hvis de har så klare tanker om dette nå, når de satt med makta og stortingsflertallet i åtte år uten å gjøre noe, sier han. 

Positive medieledere Blant norske medieledere blir Arbeiderpartiets nye mediepolitiske linjer godt mottatt.

Vis mer

- Arbeiderpartiet fikk egentlig til veldig lite på mediepolitikken i de åtte årene de satt i regjering, så da er det jo bra at det arbeides nå. Vi har hele tida sagt at pressestøtte må være plattformnøytral og støtte opp om produksjon av norsk innhold. Endelig ser vi tendenser til at man leter etter å skape mer forutsigbare rammevilkår for norske medier, sier Dagbladet-redaktør John Arne Markussen. 

- Mediebransjen trenger forutsigelige rammevilkår, men også politisk vilje til å tilpasse virkemidlene til verden slik den er nå og kommer til og utvikle seg, og ikke slik verden var «i går», sier VG-redaktør Torry Pedersen og legger til:

- Støtte rettet mot bemanning, heller enn merkevaren som sådan, kan være et slikt grep, uten at jeg har gått dypt nok inn i følgene av en slik omlegging, sier Pedersen.

TV 2 har hatt en rekke dialogmøter med Arbeiderpartiet før disse forslagene ble utformet. Der er man også godt fornøyd.

- Det er svært positivt at Ap vil ha langsiktige forutsigbare rammebetingelser og at de vil utrede ulike støtteordninger for journalistikk. Også veldig positivt at de går løs på manglende skattlegging av globale aktører, sier kommunikasjonsdirektør i TV 2, Rune Inderøy.