Full av liv

Utgivelsen av Leif Ove Andsnes siste CD setter ny standard for lansering av klassiske plater her til lands. Det gjør den heldigvis også for måten man spiller Mozart.

CD: Anslaget ligger i Mozart på sitt livligste, i Klaverkonsert nr. 9, den såkalte Jeunehomme der Mozart for første gang viser at det er noe ekstraordinært på gang i sjangeren. Solisten innvolverer seg i orkestrete talestrøm, pianist og orkester kaster seg ut i de spenstigste dialoger, vi får rett og slett følelsen av å bli involvert i en kommuniksjonsutveksling mens den tar form.

Det er denne siden av musikken som Leif Ove Andsens og Kammerorkestret får så utrolig godt frem. De kommuniserer fritt og samtidig så disiplinert at det er en fryd, alt mens de fanger opp bunken av nye ideer som Mozart så generøst legger ut, helt ned til den dyptfølt undertonen som signaliserer at Mozart er i ferd med å slippe det lidenskapeligste fra operakunsten midt inn i sentrum av instrumentalmusikkken.

Det blir mer av alt dette i det andre verket på utgivelsen, Klaverkonsert nr. 18, der orkestersatsen er mye rikere, uten at den mister spenst og nærvær.

Samspillet er upåklagelig fortsatt, vi innvies i en ideutveksling av det sjeldne slaget og kan øse generøst av Mozarts klangblanding. Slik får både solist og orkester markert sitt eksepsjonelle nivå, på en utgivelse som nok skal komme til å sette spor, straks den slippes løs på musikkverden.