Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Full digital frihet for nedlasting av musikk - nå!

Når den franske nasjonalforsamling i forrige uke vedtok å tvinge Microsoft, Apple og andre firmaer til å fjerne kopisperrer på musikk solgt over internett, vil dette være starten på full digital frihet for nedlasting av musikk.

Les også:
• Trond Giske angriper fildelerne

Den danske kulturminister
Brian Mikkelsen vurderer nå muligheten for å endre reglene for kopisperrer og den norske kulturministeren Trond Giske stiller seg positiv til nødvendige endringer. Prinsippet er enkelt; det er musikken du skal kjøpe, ikke formatet eller mediet det kommer ut på.

Prefueled er av den klare oppfatning at utviklingen skal være forbrukerstyrt og ikke at industriens særinteresser skal få lov til å dominere. Kopisperrer er antikvarisk tankegods og en proteksjonisme som ikke hører hjemme i 2006. Dersom kopisperre mellom de ulike teknologiske plattformene blir opprettholdt er den eneste vinneren industrien. Taperne er og vil være musikerne, artistene og forbrukerne. I dag må du som forbruker ha en betydelig viten om formater for å forstå hvilken online music store du skal handle filer fra for å kunne avspille de direkte på din MP3spiller, PC eller telefon. Hva blir resultatet av en slik utvikling i det lange løp?

Forbrukerådet ønsker en utvidet debatt på all form for nedlasting av musikk, film m.m. Dette hilser vi velkommen. Selv om vårt fokus primært er musikk, så vil enhver debatt som omhandler forenklinger for forbrukeren og full distribusjon av kultur i alle former, være entydig positivt for forbrukeren.

Ett standardisert filformat. Ved kjøp av musikk via nettbutikker skal man være sikret å få avspilt filene uansett hvilken type spiller man har. Sterke krefter som Apple og Microsoft kjemper nå i mot dette. De har konstruert en forretningsmodell hvor de ønsker å tjene store penger ved selv å selge både avspillingsutstyr, programvare og musikk. Nå vil forhåpentligvis endringer fra myndighetene i mange land presse disse selskapene til å forandre seg og denne forretningsmodellen i møte med en samlet opinion av internasjonale forbrukere og artister som ønsker å være så tilgjengelig som mulig for publikum.

Det skal være enkelt å høre på musikk man har kjøpt. Vi mener det kun bør være et spørsmål om tid før kopisperrer som DRM er historie, siden slike digitale låser kun er avgrensende i forhold til valg av avspiller for musikk-kjøperen. Plateselskapene har de siste år fokusert masse på å hindre at folk stjeler musikk istedenfor å rette fokuset mot å tilby sine produkter på en enkel og grei måte til forbruker. DRM tror de er nøkkelen for å ivareta sikkerhet, mens Prefueled tror at dette medfører at folk kjøper mindre digital musikk fordi DRM har en rekke begrensninger som kunden ikke er vant med fra CD verden. Det vil alltid være vanskelig å tilby noe nytt hvis det gamle fungerer bedre.

Lokal håndtering av filformatet. Organiseringen knyttet til plateselskapenes helt konkrete formatering av musikkfiler vil gjøres lokalt. Om kort tid vil norske artisters musikk ikke lenger legges til kø i sentralt plasserte servere i London og USA, slik situasjonen er i dag. Dette letter prosessen betraktelig, dermed kommer nettbutikker til å ha samme leveranse som fysiske musikkforetninger.

Hovedlansering på nettet vil være regelen og ikke unntaket. Noe lengre frem i tid vil digital lansering av artister komme betydelig tidligere enn tradisjonell cd-release fordi man da vil kunne få en pekepinn på hvor stor etterspørselen er. Dermed vet man på forhånd hvor mange cd-er som skal trykkes. Denne formen for lansering vil minske risikoen for store opplag av cd-plater som bokstavelig talt ender på dynga. Dette er både resursbesparende og miljøvennlig, hvilket vil komme alle til gode.

Samkjørt global lansering. Dette er trolig den største utfordringen for tradisjonsrike og internasjonale aktører innen musikkindustrien. Store deler av musikksalget er ferskvare. Når noe først er lansert, f.eks i USA, er dette automatisk tilgengelig i resten av verden grunnet internetts unike spredningsevne. Fremtiden vil derfor stille krav til plateselskapene om at de koordinerer internasjonale utgivelser. Da kan publikum finne den musikken de ønsker via nettbaserte musikkforretninger, og ikke kun hos ulovlige nettsider som driver piratkopiering.

KRITISERER APPLE: Sterke krefter som Apple og Microsoft kjemper nå i mot at man skal kunne spille av musikk på en hvilken som helst spiller, skriver Christian Marstrander.
KRITISERER APPLE: Sterke krefter som Apple og Microsoft kjemper nå i mot at man skal kunne spille av musikk på en hvilken som helst spiller, skriver Christian Marstrander. Vis mer

Lovlige nettforretninger som tilbyr musikk i filformat blir mer populære enn ulovlige fildelingsnettverk. Her er fremtiden allerede kommet. Musikkindustriens fremtid på internett ser svært lys ut. I følge IFPI sin rapport om det digitale markedet av 2006 anslås det allerede at i to av de største nettmarkedene i verden, Tyskland og Frankrike, har lovlig kjøpt musikk på nettet oversteget aktiviteten blant ulovlige fildelingsnettverk.

Avslutningsvis vil vi understreke at dette ikke er et innlegg som handler om internetts fortreffeligheter, men om de realiteter og muligheter som dagens internett gir. Selv om salget av musikk i filformat er i kraftig vekst vet vi av erfaring av cd-formatet ikke vil forsvinne over natten. Slik forbrukermønsteret ser ut i dag er det i hovedsak snakk om ulike formater til hvert sitt bruk. Storforbrukere av musikk i filformat har gjerne også store cd-samlinger. Viktigst for oss er at publikum selv får anledning til å velge det formatet man ønsker, at disse opplever at lovlige nettbutikker rett og slett er det beste alternativet. Det er noe både musikkindustri, artister, forbrukere og musikkforretninger er tjent med.

Musikk er en av våre viktigste kulturbærere i et moderne samfunn. Derfor må vi legge til rette for full digital frihet til det beste for folk flest og vi oppfordrer vår kulturminister Trond Giske til gjøre noe med dette nå.

• Prefueled er en ny aktør innen online musikkbutikk som ble lansert i desember 2005. Prefueled tar nå opp kampen med de store internasjonale aktørene ved å spesialisere tilbudet for et nordisk marked.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media