Full fest nordpå

HARSTAD (Dagbladet): Hun er trolig ganske stolt i ettermiddag, festspilldirektør Tove Karoline Knutsen, når hun i nystrøken nordlandsbunad følger kong Haralds åpning av de 35. festspill i Nord-Norge. At kongeparet er til stede ved den offisielle åpningen er nemlig ingen årlig foreteelse i Nord-Norge, slik det er i Bergen. Symbolkraften ved en slik begivenhet vet ikke bare en hel landsdel å glede seg over, men også en direktør for et festspillarrangement som i flere år har måtte slite med et lillebror- og heimfødingsstempel vis-à-vis de mer internasjonalt orienterte Festspillene i Bergen.

  • I et avbrekk fra strykingen av bunadsskjorte i går kveld forteller Tove Karoline Knutsen at hun synes det er litt urettferdig hele tida å bli sammenliknet med Festspillene i Bergen.

Én ting er at Festspillene i Nord-Norge (FINN) bare har et budsjett på rundt 8 millioner kroner, og drøye halvparten solgte billetter, rundt 23000. Men langt viktigere er at Festspillene i Nord-Norge ikke skal være, eller har mulighet til å være, en festival for mange innkjøpte utenlandske produksjoner. Snarere har FINN som mål å invitere folk inn i et annerledes sosialt og geografisk landskap, være en innovativ «prosessfestival», som hun sier, for nye nordnorske samarbeidsprosjekter. Festivalen skal «...pløye opp noen furer her og der» - uten å bli sjåvinistiske eller dilettantiske eller ved å gi kvaliteten på båten.

  • Tove Karoline Knutsen ser selv fallhøyden i et slikt prosjekt, dessuten de demografiske begrensningene for festspill i en by med bare tre hoteller. Samtidig forteller hun at både byen og regionen er stolte av sine festspill, gjester innkvarteres både på skoler og privat, og Kulturhuset i Harstad er for lengst blitt hele folkets storstue.
  • Festspilldirektøren legger ikke skjul på at hun i år gleder seg spesielt til storsatsingen der festspillkunstner Bjørn Sundquist er med, utendørsspillet «Vardøger». Det handler om Olav Tryggvason i Nord-Norge i år 999, og slår en bru til det flerkulturelle samfunns problemer i vår egen tid. Da er det et 80-tall andre arrangementer i musikk, dans og teater over åtte dager hun knapt får nevnt, alle samlet under paraplyen «Tusenårsspennet». Men så har hun jo også dårlig tid, for hun må stryke skjorte før hun skal møte Kongen.