LABER INTERESSE: Få nordmenn har besøkt en kinosal for å få med seg filmen om Edward Snowden, spilt av Joseph Gordon-Levitt. Foto: Norsk Filmdistribusjon
LABER INTERESSE: Få nordmenn har besøkt en kinosal for å få med seg filmen om Edward Snowden, spilt av Joseph Gordon-Levitt. Foto: Norsk FilmdistribusjonVis mer

Full flopp for «Snowden» i Norge

Under 4000 nordmenn så Oliver Stones siste film i helga.

Regissørlegenden Oliver Stone har jobbet hardt for å promotere sin nye spillefilm «Snowden», om den amerikanske varsleren ved samme navn som i 2013 avslørte nøyaktig hvor omfattende den amerikanske elektroniske overvåkningen hadde blitt.

Oscar-vinneren bak filmer som «Platoon», «Wall Street» og «JFK» besøkte også Norge på sin promoturné, og fortalte om den strabasiøse innspillingen av en film ingen store amerikanske filmselskaper ville ta i.

Svak norsk åpning

«Snowden» ble til slutt finansiert av europeiske investorer med et budsjett på rundt 320 millioner norske kroner, men henter neppe inn igjen særlig mye av budsjettet på norske billettinntekter:

Bare 3900 nordmenn så filmen over åpningshelga, noe som ifølge Filmweb utgjør årets 84. beste åpningshelg i Norge hittil i år.

Totalt står «Snowden» oppført med 7200 solgte norske billetter etter fem dager på lerretet. Filmen fikk for øvrig terningkast tre av Dagbladets anmelder.

- Oppsiktsvekkende

Filmskribent Ulrik Eriksen analyserer ukentlig norske kinotall for Filter Film og TV. Han mener de svake norske besøkstallene for «Snowden» på sett og vis er oppsiktsvekkende:

- Sett i forhold til at dette er en ren thriller laget for å nå et bredt publikum, om en herostratisk berømt skikkelse, synes jeg det er oppsiktsvekkende at den ikke har vekket mer interesse. Jeg antok at de svake tallene fra USA skyldtes at amerikanere fremdeles ikke akkurat ser på Snowden med sympati, men her i Norge virker jo oppfatningen av ham å være betraktelig mer positiv, sier Eriksen til Dagbladet.

Eriksen ser for seg at «Snowden» ender på rundt 12 000 solgte norske kinobilletter, noe som neppe vil holde til notering på kinoenes Topp 100-liste for 2016.

I USA har filmen, som tross sin uavhengige produksjon ble satt opp på hele 2400 kinoer i åpningsukene, spilt inn rundt 150 millioner kroner etter tre uker. Det beregner nettstedet Box Office Mojo.

«Kongens nei» beholdt toppen av kinolista også i sin andre helg, med 85 000 solgte billetter. Selve åpningshelga for Erik Poppes drama om Kong Haakon VII ble årets hittil beste, med 117 000 besøkende.