Regissørlegenden Oliver Stone har jobbet hardt for å promotere sin nye spillefilm «Snowden», om den amerikanske varsleren ved samme navn som i 2013 avslørte nøyaktig hvor omfattende den amerikanske elektroniske overvåkningen hadde blitt.
Oscar-vinneren bak filmer som «Platoon», «Wall Street» og «JFK» besøkte også Norge på sin promoturné, og fortalte om den strabasiøse innspillingen av en film ingen store amerikanske filmselskaper ville ta i.
Svak norsk åpning
«Snowden» ble til slutt finansiert av europeiske investorer med et budsjett på rundt 320 millioner norske kroner, men henter neppe inn igjen særlig mye av budsjettet på norske billettinntekter:
Bare 3900 nordmenn så filmen over åpningshelga, noe som ifølge Filmweb utgjør årets 84. beste åpningshelg i Norge hittil i år.
Totalt står «Snowden» oppført med 7200 solgte norske billetter etter fem dager på lerretet. Filmen fikk for øvrig terningkast tre av Dagbladets anmelder.
- Oppsiktsvekkende
Filmskribent Ulrik Eriksen analyserer ukentlig norske kinotall for Filter Film og TV. Han mener de svake norske besøkstallene for «Snowden» på sett og vis er oppsiktsvekkende:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger