Ikke noe er mer frustrerende enn band som er nesten kjempebra. Oslo-bandet Salvatore har vært nettopp det i årevis. Instrumentalbandets gitarbaserte dronemusikk har liksom stivnet på oppløpssiden på de tre foregående utgivelsene. Derfor er det godt å høre at Salvatore omsider er kjempebra.
Velforedlet
Chicago-innspilte «Tempo» er gruppas jevneste og klart beste plate - et sonisk godstog som tøffer målrettet av gårde, fylt opp med velforedlete postrockråvarer og krydret med smakfulle dubdetaljer.
Hvor mye av æren for Salvatores forløsning som skal tilskrives Tortoise-sjef og Stereolab-produsent John McEntire, kan diskuteres, men det kan virke som om «gjør-det-selv»-bandet har hatt godt av å ha en myndig veileder og idéutvikler til å omforme sitt noe utflytende lydbildet. Den langdryge gitargnuringen som tidligere preget Salvatore, er strammet inn og tilført nye sider.
Pulserende
Resultatet er et innholdsrikt, gjennomtenkt og groovy rocksound hvor brorparten av låtene klokker inn rundt fire minutter. Ikke minst byr «Tempo» på mer fokus på rytmikk og puls. Nyrekrutterte Karim Sayed (BigBang, Perculator, a-ha) bidrar til dette løftet gjennom lekent og melodisk trommespill.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger