TV 2 og Altibox:

Full konflikt:
- Bytt distributør

Altibox-kunder har måttet klare seg uten TV 2 i to måneder. Fortsatt ser ikke konflikten ut til å nærme seg en løsning. TV 2 og Altibox går kraftig ut mot hverandre.

KONFLIKT: TV 2s kanaler har vært i svart for Altibox-kunder i to måneder. Det har ikke vært dialog mellom TV 2 og Altibox siden slutten av mars. Foto: Alex Iversen / TV 2
KONFLIKT: TV 2s kanaler har vært i svart for Altibox-kunder i to måneder. Det har ikke vært dialog mellom TV 2 og Altibox siden slutten av mars. Foto: Alex Iversen / TV 2 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En halv million Altibox-kunder har blitt møtt med svarte skjermer på TV 2s kanaler helt siden starten av april. Konflikten ser ut til å være fullstendig fastlåst.

- Dette er frustrerende for seerne, og krevende for TV 2. Vi når ikke ut med programmene våre, eller journalistikken vi lager. Dette koster oss mye penger hver eneste uke, og vi taper tillit hos seerne våre, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah C.J. Willand, til Dagbladet.

Willand bekrefter at det ikke har vært forhandlinger eller kontakt med Altibox siden avtalen utløp.

- Spesialbehandling

Altibox er en TV-distributør, som innebærer at de må ha avtaler med kringkastere for å kunne kringkaste deres kanaler på Altibox sin abonnementstjeneste. TV 2 på sin side leverer innholdet sitt til Altibox.

Willand mener avtalen Altibox ønsker seg er en helt annen enn TV 2 har med andre distributører.

- Vi vil gjerne ha en avtale med Altibox, slik vi har med alle de andre distributørene. Dessverre krever Altibox spesialbehandling og et produkt vi ikke kan selge. Så lenge det er deres krav har vi ingenting å forhandle om. Da hjelper det ikke at Altibox’ dør står på vidt gap, sier Willand.

Willand sier at døra deres hele veien har vært åpen for Altibox, men at Altibox ber om noe TV 2 ikke kan tilby.

- Situasjonen vi nå står i er langt fra det vi ønsker oss. Men vi kan ikke inngå en avtale om noe vi faktisk ikke selger, som er noe helt annet enn det vi har avtalt med de andre distributørene og som vil sparke bein under våre muligheter til å slå fra oss i en stadig tøffere konkurranse, sier Willand.

- Lite kundevennlig

Kommunikasjonssjef i Altibox, Andreas Veggeland, mener på sin side at TV 2 ønsker en avtale som gjør at kundene får mer obligatorisk innhold som en del av pakka, og som de ikke kan velge vekk.

- Du må kunne gå i butikken og kjøpe melk og brød, men TV 2 vil at kundene skal fylle opp handlevogna hver gang de er i butikken. Det er lite kundevennlig, sier Veggeland til Dagbladet.

Han reagerer på Willands uttalelser om at Altibox krever «spesialbehandling».

KRITISK: Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah C. J. Willand i TV 2 mener Altibox krever spesialbehandling i forhandlingene med TV 2. Foto: Eivind Senneset, TV 2
KRITISK: Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah C. J. Willand i TV 2 mener Altibox krever spesialbehandling i forhandlingene med TV 2. Foto: Eivind Senneset, TV 2 Vis mer

- Det er litt interessant at hun sier vi trenger spesialbehandling. Ingen av de avtalene de har med de ulike distributørene er like, så det henger ikke på greip, sier Veggeland.

Willand er helt uenig i Veggelands beskrivelse av at TV 2 ønsker en avtale som gjør at kundene får mer obligatorisk innhold som de ikke kan velge bort.

- At Veggeland isolerer forhandlingene til denne problemstillingen blir for enkelt, og det villeder kundene. Hvis noen er i tvil så kan man tydelig se hva slags pakker de andre distributørene har, som vi har avtale med, sier Willand, og fortsetter:

- Her har vi fått til framtidsrettede avtaler som tar nye medievaner på alvor – det ønsker ikke Altibox å være med på, sier Willand.

Veggelands kommentar om at TV 2 ønsker at «kundene skal fylle opp handlevogna» kaller Willand å «fordumme» debatten.

- Det er enkelt å se til alle de andre distributørene for hva som tilbys kundene – og det er en virkelighet langt unna det Altibox beskriver. Hos Telia, Telenor, Allente og RiksTV har seerne både valgfrihet og priser tilsvarende Altibox, sier Willand.

Tilbyr kompensasjon

På spørsmål om inntektstapet til TV 2 som følge av konflikten, svarer Willand.

- Vi taper penger hver eneste uke. Ikke bare taper vi inntekter fra Altibox, men også reklameomsetningen faller.

På spørsmål om hva TV 2 råder Altibox-seerne til å gjøre, svarer Willand:

- Vi kan bare anbefale folk som ikke har Altibox som eneste mulige TV- og bredbåndsleverandør, om å bytte til en av de andre distributørene. De andre distributørene kan tilby løsninger med tilsvarende valgfrihet som Altibox, uten at de må betale mer enn de betaler til Altibox i dag.

Ifølge Veggeland i Altibox kom TV 2 først med et tilbud til Altibox, og så kom Altibox med et mottilbud.

- TV 2s svar på dette var å gå fra forhandlingsbordet, sier Veggeland.

«KOMPANI LAURITZEN»: Deepfake, en metode som er mye brukt i porno, er tatt i bruk i en episode av «Kompani Lauritzen». Video: TV 2 Vis mer

Willand er ikke enig i beskrivelsen til Veggeland, men ønsker ikke å kommentere det ytterligere.

Altibox har på grunn av konflikten med TV 2 tilbudt kundene deres enten 100 kroner i kompensasjon, eller 50 poeng som de kan bruke på annet innhold på tjenesten deres. Denne kompensasjonen varer hver måned konflikten med TV 2 pågår. Veggeland sier at kundene i svært liten grad har valgt å forlate dem.

- Samtidig vet vi at vi har kunder som savner TV 2, og derfor ønsker vi å forhandle med TV 2 om en ny avtale, sier Veggeland.

Stikk mot TV 2

TV 2s konflikt med Altibox føyer seg inn en rekke av konflikter TV 2 har hatt med tv-distributører. De siste åra har både Telia og Telenor-kunder blitt møtt med svarte skjermer etter at TV 2 ikke har klart å komme til enighet med partene.

Sommeren 2020 ble over en million Telia-kunder møtt med svarte TV 2-skjermer. I 2018 skjedde det samme for Canal Digitals kunder. Ingen av disse konfliktene varte imidlertid like lenge som konflikten TV 2 nå har med Altibox.

I sammenheng med de tidligere konfliktene TV 2 har vært i, kommer Veggeland i Altibox også med et stikk mot TV 2.

- Vi har god dialog med mange innholdsleverandører, og sjelden utfordringer med dem. Det er en fellesnevner når det gjelder svarte skjermer hos de store distributørene, og den fellesnevneren heter TV 2, sier Veggeland.

Til dette sier Willand at både TV 2, Discovery og Viaplay Group (Nent) har vært i konflikt med tv-distributørene, og at det samme skjer i nabolandene våre.

- Dersom norsk innhold skal være slagkraftig framover og kunne utvikles, som vi vet seerne vil og som er viktig for et lite språkområde som vårt, så må det skje i samarbeid med andre norske aktører. Derfor er dette viktig, sier Willand.

Willand avviser at det er en forhandlingstaktikk eller forretningsstrategi fra TV 2s side, for å få kundene over til deres strømmejenstjeneste TV 2 Play.

- TV 2 taper store summer på at kanalene våre er i svart. Inntektene fra de kundene som kommer til TV 2 Play kan ikke måle seg med tapene vi har dag for dag ved at TV 2 ikke er tilgjengelig for Altibox sine kunder. Vi er helt avhengige av distributørene for å nå bredt ut med det norske innholdet – men vi må ha en avtale som er bærekraftig for alle parter, sier Willand.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer