Full kontroll? Ikke akkurat

Platebransjen møter fildeling med blekksprutstrategi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Bransjen tar full kontroll, kunne man lese i Aftenposten i går. Plateselskapet Warner Musics norske avdeling er først ute her til lands med å inngå en såkalt «360 graders» artistavtale, som i tillegg til platesalg omfatter publishing, management, produktsalg og konserter.

Det er Fredrikstad-bandet Tommy Tokyo & Starving for My Gravy som er prøvekaniner i Norge for en forretningsmodell platebransjen ser som en mulig redningsplanke i en krisetid preget av sviktende salgstall som har langt mer kompliserte årsaker enn bare fildeling.

STADIG FLERE artister er på flukt fra selskaper som sliter med å tilpasse seg det nye, digitaliserte musikkmarkedet og det stadig mer komplekse medie- og underholdningssamfunnet.

Nei, det er ikke akkurat full kontroll som har preget platebransjen de siste årene.

EMI-sjef Bjørn Rogstad hevder likevel at 360-avtaler først og fremst vil komme artistene til gode, fordi det vil bidra til å opprettholde en risikovillig og bærekraftig musikkbransje.

DET ER I BESTE FALL en sannhet med modifikasjoner. 360-avtalen er først og fremst en konstruksjon etablert av plateselskapene selv som en overlevelsesstrategi. Slike avtaler kommer selvsagt bare artistene til gode dersom de totalt sett gir en bedre representasjon på de ulike områdene enn artistene ville hatt med avtaler med separate fagmiljøer på hvert felt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer