«Gjerdeløa»

Full kunstkrangel om gammel låve fra 1630: - Må ikke stå der med lua i hånda

Debatten rundt kunstner Marianne Heskes «Gjerdeløa» har tatt helt av den siste uka.

1979: Starten på prosjektet «Gjerdeløa». Denne gamle løa flyttet kunstner Marianne Heske fra Tafjord på Sunnmøre til Pompidou-senteret i Paris. Foto: Privat
1979: Starten på prosjektet «Gjerdeløa». Denne gamle løa flyttet kunstner Marianne Heske fra Tafjord på Sunnmøre til Pompidou-senteret i Paris. Foto: Privat Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

At Nasjonalmuseet ikke vil kjøpe norgeshistoriens første konseptkunstverk, Marianne Heskes «Gjerdeløa», er blitt hett debattema den siste uka.

- Dette handler ikke om meg, men om verket, sier Heske til Dagbladet torsdag ettermiddag.

- Jeg håper at debatten sørger for at vi kan diskutere kunst her i landet og hva dette nye, dyre, flotte Nasjonalmuseet skal inneholde. Hittil har bare man bare diskutert skifer og alabast. Ingen har snakket om hva det skal inneholde, hva vi skal formidle av norsk kunst, fortsetter kunstneren.

- Dette må vi bli bevisst og ikke stå der med lua i hånda og synes alt utenfra er så gjevt og fint. Hvordan vil man vise vår norsk kultur? Nasjonalmuseet må komme på banen og vise at de kan diskutere kunst og kvalitet, sier Heske.

- Bør prioritere

Sist ut i debatten er Vårt Lands kunstkritiker Kjetil Røed, som til Klassekampen lister opp en rekke innkjøp han mener Nasjonalmuseet kunne droppet til fordel for Heskes løe. Han påpeker blant annet at museet i 2016 punget ut 6,4 millioner kroner for verket «Kake, morgen, vår … #1» av russisk-amerikanske Ilya Kabakov, mens tilbudet om «Gjerdeløa» for 2 millioner lå på bordet. Snittbudsjettet for museets innkjøp har de siste fem åra vært rundt 10 millioner kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer