KAOTISK: Luksusfestivalen «Fyre Festival» skulle være et paradis på Bahamas. Rike mennesker brukte opptil 200 000 kroner på billettene, nå trygler de om å få dra hjem. Se hvordan festivalen endte og hva festivalgjengerne sier i videoen. Video: Scanpix/Twitter Vis mer

«Fyre Festival»

Full Netflix-krig om tidenes skandalefestival

Netflix og Hulu gir ut hver sin dokumentar om Fyre-festivalen, og anklager hverandre for å opptre uetisk.

Fire dager før den annonserte premieren av Netflix-dokumentaren «Fyre: The Greatest Party That Never happened», publiserte den konkurrerende strømmetjenesten Hulu sin egen dokumentar om den katastrofalt mislykkede Fyre-festivalen i 2017. Dette melder nettstedet Tech Crunch.

Hulus dokumentar «Fyre Fraud» sparker ikke bare mot skandalefestivalen, men også mot konkurrenten. Ifølge The Daily Dot avslører den at Netflix-dokumentaren er delvis produsert av Jerry Media, som også promoterte Fyre-festivalen.

Hulu, på sin side, får kritikk fra Netflix for angivelig å ha betalt Fyre-stifter Billy McFarland 250 000 dollar for å la seg intervjue. McFarland soner i dag en dom på seks år for bedrageri.

Luksusvilla ble vått telt

I 2017 lå «Fyre Festival» an til å bli årets mest glamorøse begivenhet. «Det nye Coachella», ble festivalen kalt. McFarland og medarrangør og rapper Ja Rule (Jeffrey Bruce Atkins) lovte gourmetmat, stjerneartister og luksuriøse innkvarteringer på Bahamas-øya Great Exuma, mot billetter til flere tusen dollar.

Slik ble det imidlertid ikke. Stjerneartistene trakk seg i siste liten, villaene var intet annet enn våte telt, og gourmetmåltidet besto av brødskiver med vassen ost på toppen. I løpet av kort tid kunne hele verden følge reaksjonene på sosiale medier, som blant annet sammenliknet festivalen med filmen «The Hunger Games».

Dramaet endte som nevnt med fengselsdom for McFarland, mens Ja Rule fortsatt kjemper mot et søksmål på 100 millioner dollar.

Netflix' dokumentar er regissert av Chris Smith, kjent for kritikerroste dokumentarer som «American Movie» (1999) og «Jim & Andy: The Great Beyond» (2017). I Hulus registol finner vi Jerry Furst og Julia Willoughby Nason.

Hulus og Netflix' dokumentarer inneholder begge intervjuer med personer involvert i festivalen.

- Vi var klar over Hulus produksjon, sier regissør Smith til The Ringer.

- McFarland fortalte oss at Hulu tilbød ham 250 000 (ca. 2,1 millioner kroner, red.anm) dollar for et intervju. Han spurte oss om vi ville betale ham 125 000 dollar (ca. en million kroner, red.anm.). Etter å ha snakket så mye med mennesker som hadde negative opplevelser på Fyre-festivalen, føltes det helt feil.

McFarland skal deretter ha spurt om 100 000 dollar (ca. 850 000 kroner, red.anm.) i kontanter, som Netflix også avslo.

- Dype konsekvenser

Furst bekrefter overfor The Ringer at Hulu betalte for et åtte timers intervju, samt videomateriale fra festivalen. Han hevder imidlertid at beløpet var vesentlig lavere enn 250 000 dollar, og forsvarer avgjørelsen.

- Hensikten vår var alltid å gå forbi overskriftene. Vi ville få tak i så mye materiale som overhodet mulig, og fortelle den dypeste, mest effektfulle historien vi kunne. Ikke bare en komedie om rike «millennias» som blir strandet på en øy, sier han til The Ringer.

Materialet Hulu kjøpte gjorde dem i stand til å lage en dokumentar «med dype konsekvenser knyttet til det politiske systemet vårt, og den sittende presidenten», fortsetter han.

Han mener det er Netflix som virkelig har tråkket i den etiske salaten.

- De samarbeider med folk som markedsførte festivalen, selv om de var fullt klar over at den ikke kom til å gå etter planen, sier han.

Ifølge Furst sitter Hulu på e-poster som beviser at arrangørene visste hvor landet lå flere måneder i forveien. Han sier også de har hatt kontakt med en varsler innad i Jerry Media.

- Det er merkelig å si at vi har et etisk dilemma, når de som forårsaket dette kaoset i utgangspunktet kommer til å tjene både penger og prestisje når Netflix-dokumentaren kommer ut på fredag. Snakk om å kaste stein i glasshus.

- Upartisk undersøkelse

Jerry Media er et underselskap av FuckJerry, et markedsføringsbyrå som startet som Instagram-kontoen til skuespiller Elliot Tebele.

I en skriftlig uttalelse til Entertainment Weekly sier Netflix at verken Jerry Media eller andre samarbeidspartnere har hatt noen påvirkning på filmen, eller etterspurt å bli framstilt på en fordelaktig måte.

- Vi står for filmen vår, og mener den er en upartisk undersøkelse av hva som skjedde. Vi gleder oss til å dele den med publikum.

The Daily Dots anmelder er ikke helt enig. Hun peker på at representanter for både Jerry Media og medprodusent Vice Studios er intervjuet i Netflix-dokumentaren.

- De ser ikke ut til å ha noen særlig innsikt i deres egen rolle i promoteringen av svindelen. Dokumentaren er PR for dem.

«Fyre: The Greatest Party That Never happened» har premiere på Netflix 18. januar.