Ny serie:

Full punkerkrig om Sex Pistols-serie

Sex Pistols-vokalist John Lydon sloss for å stanse dramaserien om seg og bandet.

PREMIERE: Denne uka er biodramaet om Sex Pistols her – til vokalist John Lydons forargelse. I sommer sablet han ned miniserien som «nonsens» i britiske medier, etter først å ha prøvd å hindre produsentene i å bruke originalmusikken. Foto: Rebecca Brenneman/FX

PREMIERE: Denne uka er biodramaet om Sex Pistols her – til vokalist John Lydons forargelse. I sommer sablet han ned miniserien som «nonsens» i britiske medier, etter først å ha prøvd å hindre produsentene i å bruke originalmusikken. Foto: Rebecca Brenneman/FX

Vis mer
Publisert

LONDON (Dagbladet): De revolusjonerte rocken og rystet Øyriket i grunnvollene. De utfordret klassesystemet, fornærmet kongehuset, spyttet på publikum og bannet på TV i beste sendetid.

Denne uka er biodramaet om Sex Pistols her – til vokalist John Lydons forargelse. I sommer sablet han ned miniserien som «nonsens» i britiske medier, etter først å ha prøvd å hindre produsentene i å bruke originalmusikken.

Hovedrolleinnehaver Anson Boon mener begge deler lå i kortene.

- Han opprettholder punktradisjonen. John er kontrær av natur, hvilket gjør ham unik nå som da, sier Boon (22), som spiller Lydon i norgesaktuelle «Pistol».

- Angrep ligger til personligheten hans. Det er nøyaktig derfor vi elsker ham. Det rare er at idet han kritiserte serien – som han for øvrig ikke hadde sett ennå – ble jeg bare enda mer besnæret. For det er hele grunnen til at jeg er sånn fan.

Naturlig sint

Dagbladet møter skuespillerensemblet i punkens hjemby London. I rollen som den innflytelsesrike manageren Malcolm McLaren finner vi Thomas Brodie-Sangster, som mange vil huske som den søte morløse guttungen fra «Love Actually» (2003).

I dag er han en røslig, dyprøstet kar på 32 år – og stiller seg bak kollega Boons betraktninger.

- Jeg forstår at han er sint. Men det er «jobben» hans. Det er dette han har viet karrieren sin til, sier Brodie-Sangster med adresse Lydon.

BANEBRYTENDE: Her er det banebrytende britiske punkrockbandet Sex Pistols avbildet i 1996 rett før de la ut på gjenforeningsturnéen The Filthy Lucre Tour som varte i seks måneder. Foto: NTB
BANEBRYTENDE: Her er det banebrytende britiske punkrockbandet Sex Pistols avbildet i 1996 rett før de la ut på gjenforeningsturnéen The Filthy Lucre Tour som varte i seks måneder. Foto: NTB Vis mer

- Jeg har ingenting imot John – jeg har aldri møtt fyren. Han er et menneske som, i likhet med alle andre, har rett til meningene sine. Og han var tross alt med da det skjedde. Det var leit han ikke ville være med og lage serien. Jeg ville digget å få perspektivene hans.

Tapte rettssak

«Pistol» er basert på memoarboka «Lonely Boy: Tales from a Sex Pistol» (2016) av gitaristen Steve Jones, som har vært tungt involvert i prosjektet.

Også bassist Glen Matlock og trommeslager Paul Cook var på banen som konsulenter underveis. Lydon, derimot, havnet i rettstvist med eks-bandkameratene i fjor, fordi han mente å ha vetorett om musikklisensieringa.

Da han tapte saken, luftet han frustrasjonene på nettsidene sine. «I over 23 år har Sex Pistols operert på grunnlag av enstemmige vedtak. Disney- produksjonen er første gang denne tilnærmingen har blitt ignorert,» skrev Lydon.

Selv om onde tunger hevder det til syvende og sist handler om penger, skal frykten hans være at de gamle punkeidealene – om protest og kompromissløshet – forvitrer. «Hvis vi ser framover, er usikkerheten stor rundt hvordan slike flertallsavgjørelser vil vanne ut og forvrenge den ekte historien til og arven etter Sex Pistols. Tida vil vise,» het det videre.

Kunstnerisk frihet

Punken var et oppgjør med 70-tallets pompøse stadionrock, forsterket av sosial uro og politiske omveltninger. Plutselig kunne «alle» spille i band, fordi det kokte ned til «tre akkorder og sannheten», et refreng som forplantet seg til Vestens moter spesielt og kultur generelt.

Danny Boyle-regisserte «Pistol» skildrer hvordan selve sjefpunkebandet vokste fram i miljøet rundt Chelsea-klessjappa Sex i 1975, og hvordan det imploderte etter ett legendarisk album.

Ifølge Brodie-Sangster er hensikten nettopp å videreformidle historien og sikre Sex Pistols’ ettermæle.

- Vi har ikke laget en dokumentar. Vi har tatt oss kunstneriske friheter fordi vi måtte dramatisere, understreker han overfor Dagbladet.

- Men hele poenget er å passe på at historien blir introdusert for en ny generasjon unge. Hvis de forstår og kjenner en forbindelse til den, og skjønner hvorfor den var så viktig, blir de kanskje inspirert til å følge i samme spor.

TUNGT SKYTS: Premiereklare "Pistol" forteller historien om punkelegendene i Sex Pistols. Anson Boon, kjent fra Oscar-filmen "1917", spiller vokalisten Johnny Rotten (nummer to f.v.). Foto: Disney+
TUNGT SKYTS: Premiereklare "Pistol" forteller historien om punkelegendene i Sex Pistols. Anson Boon, kjent fra Oscar-filmen "1917", spiller vokalisten Johnny Rotten (nummer to f.v.). Foto: Disney+ Vis mer

Stadig relevant

- Storbritannia står midt i en levekostnadskrise. Er det en parallell mellom de to æraene? Kan dere se en lignende bevegelse yppe seg i 2022?

- Jeg tror historien aldri vil føles irrelevant, fordi det er historien om fem arbeideklassegutter som ikke hadde noen framtidsutsikter. «No future», som de sang. Boon har grepet ordet igjen.

- De forandret musikken og motebildet og populærkulturen for alltid. Så jeg tror at uansett hva som foregår i samfunnet, vil historien alltid være aktuell, erklærer han.

- Du vil alltid finnes underdogs – det inngår i den menneskelige tilstand. Og dette er historien om underdogs som vinner. Så spørs det om Lydon vil være enig i det.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer