Full tenning

Så har omsider Nasjonalballetten fått den førstehjelpen som skulle til for å vekke den av tornerosesøvnen. Amerikaneren Glen Tetley med sitt dynamiske, dramatiske driv kan ingen motstå. Tetley og ballerina Ingrid Lorentzen er et helt uimotståelig par.

Nå har den legendariske amerikaneren en bagasje med seg på sitt nye norgesbesøk som nærmest er utømmelig. Den rommer så å si alt det beste av arvegodset fra den klassiske balletten og det meste fra moderne dans i Amerika gjennom de siste 60- 70 år samtidig. Her er humor, energi, skjønnhet, erotikk og drama, ja, alt som er menneskelig mulig. Alt alene utløst gjennom bevegelsene og ingen ting annet.

Begavet

Tetley x 3 byr først på hans «norske» verk «Strender» til Arne Nordheims maktfulle musikk, uroppført av Nasjonalballetten allerede i 74. Også denne gangen blir «Strender» en talentutløser for en helt usedvanlig begavet norsk dansekunstner. Ingerid Lorentzen vokser med oppgavene mens du ser det, i Tetleys dansedikt hvor naturelementene skyller gjennom scene og sinn, fylles hun av energi i sin mest formfullendte utgave.

Lorentzens skikkelse viser at dans kan være foredlet naturkraft. Smittet av den samme inspirasjon virker også Maiko Nishino, Ole Willy Falkhagen og resten av ensemblet.

Teknisk briljans

Tre år gamle «Amores» danses til tre verk av komponisten Michael Torke og har som «Strender» enkel og uhyre virkningsfull scenografi av Nadine Baylis. I sammenlikning er det mer overflatisk glamorøst og legger opp til en hyllest av både dansen og kjærligheten. Stjernelaget Keiko Amemori, Marek Jez, Christine Thomassen, Christopher Kettner og til slutt Beatrix Balazs og Richard Suttie satser alt de har på teknisk briljans. Det er ikke helt nok, men kanskje sensualiteten får overtaket når premierekrampen slipper taket. Foreløpig forsvinner personlighetene i mye ambisiøs briljans. Suttie som en sterk unntakelse. En smule datert og litt for lang kommer «La Ronde» til slutt.

Fortettet spenning

Her har Tetley laget en erotisk runddans fra Wien på slutten av 1800-tallet inspirert av Arthur Schnitzlers skuespill som begynner og slutter med Den prostituerte. Hun framstilles sterk og avslørende av Nuri Ribera, og runddansen får fortettet spenning og atmosfære av Erich Korngolds musikk og Jon Macfarlanes scenografi. Jennifer Tiptons lysdesign i tillegg gjør «La Ronde» til fascinerende teater. Viktigst er selvfølgelig Tetleys språkrikdom i rollene, danserne ivaretar det meste. Helt blendende er bare Ingrid Lorentzens teaterprimadonna.

LIV I LEIREN: Koreografen Glen Tetley har fått fart på Kristiand Støvind (t.v.) og Alexandra Santana og Nasjonalballetten. Energien spruter på Youngstorget.
TETLEY! Mesterkoreografen Glen Tetley har fått Nasjonalballetten til å både gnistre og stråle. Se selv!