Anmeldelse «Snømannen»

Fullstendig nedsnødd

På enten manus- eller klippenivå, eller begge deler, har det skjedd en noe nær total kollaps i «Snømannen».

FØRSTE TRAILER: Michael Fassbender spiller hovedrollen som Harry Hole i storfilmen "Snømannen", som er basert på Jo Nesbøs bestselgende romaner. Filmen har premiere 13. oktober. Video: United International Pictures Norway Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Kongeriket Norge kan, kanskje som den eneste involverte, lene seg tilbake med et tilfreds smil etter «Snømannen». Her er fjell, her er fjorder, her er ishockeykamp med Holmenkollen i bakgrunnen, her er Vigelandsparken under åpningsvignettene, her er telefoner med Grieg som ringetone, her kan man ikke vise frem et frimerke uten at det har bilde av Kon-Tiki. Med så mye norskhet i trengsel: Var det nå så vanskelig å finne noe så enkelt som et greip å henge den forbanna historien på?

Det er trist og skuffende, men først og fremst bare merkelig. Jo Nesbøs roman har alt som trengs for å lage en trykkende thriller i snødrevet. Regissør Tomas Alfredson står bak ypperlige melakolia-thrillere som «La den rette komme inn» og «Tinker Tailor Soldier Spy». Hovedrollehaver Michael Fassbender gjør sexy-herjet som få andre. Det er nesten fascinerende at det er mulig å få så struttende råvarer til å bli velling.

Norsk og ubegripelig

Ta åpningsscenen, som har denne særegne kombinasjonen av norskhet og ubegripelighet. En gutt og moren sitter ved kjøkkenbordet. En bisterstygg mann hører gutten i norgeshistorie. Hver gang han svarer feil, lapper mannen til moren. Gutt løper ut for å bygge snømann og inn for å se mor ha sex med bisterstygg mann. Mor truer bisterstygg mann, som viser seg å være guttens far, før han drar sin kos, hvorpå mor trygler ham om å komme tilbake. Mor kjører etter bisterstygg mann med sønn i passasjersetet, men bestemmer seg plutselig for å begå et malerisk selvmord i stedet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.