Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

«Fullstendig rævkjørt» Geldof?

Slakten av "Do they know it's Christmas" vitner om manglende dannelse hos musikkanmelderen.

SLAKTET: Unni-Karin Dahl reagerer på slakten Geldofs veldedighetslåt fikk i denne avisen. Foto: Stefan Wermuth /Reuters
SLAKTET: Unni-Karin Dahl reagerer på slakten Geldofs veldedighetslåt fikk i denne avisen. Foto: Stefan Wermuth /Reuters Vis mer
Meninger

Bob Geldof får en henvendelse fra FN. Ebolautbredelsen er en katastrofe, den er ute av kontroll. Den startet i Afrika, hvor tusener er døde. Utbruddet når flere og flere land, sykdommen er oppdaget i Europa, og har rammet USA: VI TRENGER PENGER!

Bob Geldof hadde vært i lignende situasjoner tidligere , visste hva som skulle gjøres. Han samlet folk i studio; sangere, musikere; brukte den vakre julesangen fra 80-tallet med en tekst virkelig til ettertanke, i ny, ung drakt: «do they know it’s Christmas».

Etter 1 time hadde den bragt inn 10 millioner kroner, låten koster 12 kroner på nettet. Den er den raskest selgende i Storbritannia i 2014. Hva gjør vi så med saken i Norge?

Dagbladets musikkanmelder, Sigrid Hvidsten, rakker låten nord og ned, jeg har aldri lest maken. Hun gir den terningkast 1. Hun beskriver julesangen som «fullstendig rævkjørt»!

Anmeldelsen har som overskrift: «Veien til musikkkhelvetet er brolagt med gode intensjoner. Spesielt i tilfellet Band Aid 30».

Har hun hørt om et ord som heter dannelse, det må vel finnes innenfor musikkanmelderbransjen?

Så kommer klimaks i avisen Nordlys til slutt. Den har en halvsides saklig og nøktern artikkel om denne saken. Etter den kommer utallige kommentarer fra, altså, nordmenn.

Jeg skummet igjennom: Den godeste Sigrid Hvidsten får solid støtte for sine forkvaklete meninger, og totale mangel på innlevelse i innsamlingsaksjoner til mennesker i nød.

Denne aksjonen av musikere og sangere, med Bob Geldof i spissen, bruker dagens digitale teknologi/internett til å spre og selge denne låten, noe jeg synes er helt genialt.

Hun sår tvil om artistenes intensjon med å være med på dette prosjektet, er det ebolabekjempelse eller er det image?

Journalisten i Dagbladet kommer med "gode" råd i slutten av sin artikkel:

I stedet for å kjøpe musikk kan vi jo betale inn til "Leger uten grenser" eller "Røde Kors", og hun gir oss den service å oppgi kontonummer til disse to organisasjonene.

Jeg spør meg avslutningsvis om FN hadde henvendt seg til Bob Geldof hvis ikke det var for at de trenger mer penger enn hva de forannevnte organisasjoner o.a. kan klare å samle inn.

Jeg synes musikkanmelderens fremstilling her går langt over streken.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media