Funky, funkier, funkiest

The MAN lever og ånder for Blaxploitation. Når han besøker The Chase på fredag er det bare å ta fram de trangeste slengbuksene, strigle kinnskjegget og klappe afroen på plass.

Trouble Man, sang Marvin Gaye mens legendariske kult-filmer som Across 110th Street, Blacula og Black Gunn gikk for full rulle. Året var 1972 og Blaxploitation-bølgen slo inn over USA. Filmene Shaft og Sweet Sweetback`s Baadassssss Song var med på å legge grunnlaget i 1971. Begge filmene hadde groovy soundtracks som henholdsvis Isaac Hayes og Earth, Wind and Fire sto bak. Musikk og film ble nært knyttet opp til hverandre når det skulle gjøres opprør mot de stereotype, hvite Hollywood-filmene. Resulatatet ble blant annet Superfly med soundtrack av Curtis Mayfield, fra 1972. Den feiende flotte soulmusikken veier opp for hallikforherligende voldsscener. For om Blaxploitation-filmene ikke alltid er like yndefulle, så er de ofte sensuelle, actionfyllte, ultracoole og akkompagnert av god musikk.

DJ`ene Kowalski (Bjørn Hansen) og Quentin Black (Fredrik Lavik) står bak funk-og soulkvelden The Chase på Agora en gang i måneden. Denne gangen har de med seg DJ`en The MAN, eller Ed Griffiths, som gjest. Mannen er vel bevandret i filmmusikkens verden og står bak en av de beste sidene på nettet om Blaxploitation-fenomenet, nemlig blaxploitation.com Også er han trommis i et deep funk-band i London. Kanskje får vi høre Al Green, Jimi Tenor eller Quincy Jones fra hans hånd?

Før den store kvelden er det bare å lade opp med film og musikk. Får du ikke tak i de gode, gamle så kan du ta for deg Blaxploitation-elskende Tarantinos Jackie Brown, med en av de store stjernene fra søtti-tallet: Pam Grier. Sleske sjekkereplikker hører også med. Prøv for eksempel med «It`s my duty to maintain that booty...» fra Shaft anno 2000.