NYTT STIPEND: Magne Furuholmen sier han står mye friere med det nyopprettede a-ha-stipendet enn han gjorde med Bylarm-stipendet. Foto: Elistabeth Sperre Alnæs
NYTT STIPEND: Magne Furuholmen sier han står mye friere med det nyopprettede a-ha-stipendet enn han gjorde med Bylarm-stipendet. Foto: Elistabeth Sperre AlnæsVis mer

Furuholmen tar oppgjør med Bylarm-stipendet

Magne Furuholmen trakk seg som juryleder for Bylarmstipendet. Nå kritiserer han gamle kolleger for å være skeptiske til musikere med suksess.

||| I februar takket Magne Furuholmen av etter tre år som juryleder for Bylarmstipendet, også kjent som Statoilstipendet. Bare én måned seinere annonserte Furuholmen sammen med resten av a-ha at de oppretter sin egen stipendordning.

Nå tar den engasjerte musikeren og kunstneren bladet fra munnen:

- I alle de tre åra jeg var juryleder rådet en ingrodd skepsis blant de norske jurymedlemmene til å støtte artister som allerede hadde oppnådd en viss suksess her hjemme - mens dette for de utenlandske jurymedlemmene tvertimot var et stort pluss! Dette er en absurd holdning å ha dersom målet er å skrive internasjonale suksess-historier. Ikke glem at dette skulle være et stipend for internasjonal satsing, sier Furuholmen til Dagbladet.

- Særpreg vår største styrke
Han understreker at han er for å differensiere mellom forkjellige typer suksess, og at særpreget hos norske artister er vår største styrke.

- Men at noen får til ting på egen hånd må for all del ikke diskvalifisere dem fra å få støtte videre, sier han.

I år var Donkeyboy en av de nominerte, der Ingrid Olava stakk av med seieren og fikk 800 000 i støtte. Vi spør om om Donkeyboy var blant artistene som ble møtt med skepsis blant de norske jurymedlemmer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg stiller meg 100 prosent bak juryens avgjørelse, men Donkeyboy var nok høyere på min liste enn enkelte andres, svarer Furuholmen.

Christer Falck, NRK-journalist Kristin Winsents og Farojournalen-redaktør Silje Larsen Borgan var de norske medlemmene i juryen.

Falck sier til Dagbladet at han trodde juryens arbeid skulle være hemmelig, men nå som juryens formann har valgt å snakke, sier han:

- Jeg er ikke generelt skeptisk til norske artister med suksess, men når det gjelder Donkeyboy var nok de en av dem som ikke sto så høyt på min liste.

Maskin vs. jury
- Hvis man skal gi stipendet til den som har størst mulighet til å tjene penger, så må det alltid gå til den mest populære - og det må være en artist eller gruppe innenfor popsjangeren. Da kunne vi droppet juryen, sett på hvem som hadde solgt mest og latt en maskin regne seg fram til vinneren, sier Falck og fortsetter:

FIKK IKKE STIPEND: Donkeyboy sto høyere på lista til Magne Furuholmen enn andre norske jurymedlemmer. Foto: Warner
FIKK IKKE STIPEND: Donkeyboy sto høyere på lista til Magne Furuholmen enn andre norske jurymedlemmer. Foto: Warner Vis mer

- Jeg er fan av å ha en juryordning som også kan se på andre kriterier enn de reint kommersielle. Jeg ville anse det som en like stor suksess hvis Susanna and the Magical Orchestra hadde doblet sitt utenlandssalg, som hvis «Ambitions» med Donkeyboy ble en hit i Belgia.

Arne Aaronsen er manager for Donkeyboy. Han synes det er oppsiktsvekkende at Furuholmen sier det har vært en inngrodd skepsis til artister med suksess.

- Det høres ganske utrolig ut. Jeg trodde dette skulle være en stipendordning for å fremme suksess internasjonalt, sier Aaronsen.

Kristin Winsents synes Furuholmen er vag i sin kritikk.

Selv opplever jeg meg ikke som skeptisk til folk med suksess, så jeg skjønner ikke helt hva han sikter til. Jeg merket ikke noe forakt i juryen mot artister som har oppnådd ting på egenhånd, sier Winsents.

Ville femdoble stipendet
Furuholmen sier også til Dagbladet at han forsøkte å få Statoil til å femdoble stipendsummen. a-ha-stipendet skal være på 4 millioner kroner, fordelt på fire artister.

- Det er på tide at Norge begynner å se på kultursatsing og eksport av populærmusikk som næring på linje med toppidrett, og at kultursponsende bedrifter etterhvert skjønner hvor mye mer de kan få igjen dersom de satser tungt - enn bare det å smykke seg med en profilert artist som spiller for de ansatte på årets julebord, sier Furuholmen og legger til:

- Den dagen Norge opplever et nytt a-ha eventyr, er det bare å håpe at landet tar del i eventyret og ikke sitter med lua i hånda og ser på at internasjonale krefter håver inn gevinstene på alle plan. På grunn av vår unike økonomiske situasjon tror jeg at Norge er i posisjon til å kunne bli en betydelig kultur-eksportør.