Fyll opp MP3-spilleren på flyplassen

Ny iTunes-konkurrent åpner snart.

(Dagbladet.no): Onsdag åpner en ny online musikkforretning i Norge. Prefueled er enda en aktør som vil kjempe om de digitale musikkforbrukernes gunst.

Men i tillegg til å selge låter via websiden, håper også butikken å kunne selge musikkfiler via såkalte «fuel tanks» på steder som flyplasser og togstasjoner.

- Vi vil utelukkende fokusere på musikksalg. Vi bruker ikke musikk som unnskyldning for å selge iPods eller annet, sier daglig leder Christian Marstrander til Dagbladet.no.

Kjapt med nytt

Prefueled er et nordisk samarbeid, som håper å bli best på lokal musikk. Avtaler med de store plateselskapene, samt flere mindre indieselskaper, er på plass.

Marstrander håper at kritikken mot iTunes - blant annet om at de er for trege med å legge ut ny, norsk musikk - åpner for nye aktører.

- Vi ser at en stor andel av de musikkfilene som selges er av lokale kunstnere. Derfor er det viktig at det ikke tar flere uker å få lagt ut nye låter. Vi vil ha tydelige kontaktpersoner som platebransjen kan forholde seg til, sier Marstrander.

Salg via «fuel tanks» ligger litt lenger fram i tid. Meningen er at kunden skal kunne koble seg til en stasjon via USB-kabel eller en memory stick. Så kan man kjøpe de låtene man ønsker.

- Vi er i forhandlinger med flere aktører om dette. Vi utelukker heller ikke et samarbeid med platebutikker om å opprette slike stasjoner, forteller han.

- iTunes har ødelagt

Prisen for en låt vil ligge på 9 kroner, mens et album vil koste 85 kroner. Det er litt dyrere enn iTunes, mens musikkvideoer vil være litt billigere.

- Vi mener at en låt bør koste såpass. iTunes har jo gått i klinsj med mange av de store plateselskapene på grunn av sitt prisnivå. Grunnen til at de kan operere med de prisene de gjør, er jo at Apple først og fremst ønsker å selge iPods. iTunes har ødelagt for flere seriøse aktører, hevder Marstrander.

- Vi har blant andre Musikkonline.no, som er gode på norsk musikk. Er det marked for flere?

- Alle aktørene på dette markedet har sine fordeler og ulemper. Fordelen vår er at vi finnes i hele Norden, noe som gjør musikken tilgjengelig for et større publikum. I tillegg har vi gode tekniske løsninger - blant annet vil det bli enkelt å betale for musikken over mobilregninga.

- Hva med det generelle tilbudet deres? Det kan jo være vanskelig å få tak i mange internasjonale titler hos de digitale musikkbutikkene også?

- Vel, man er jo priset til utvalgene hos plateselskapene, og hva de ønsker å digitalisere. Vi kan ikke gjøre så mye med dette bortsett fra å presse på for at utvalget skal bli større, sier Marstrander.

Prefueled har som mål å selge minimum 250 000 låter månedlig i Norden i løpet av 2007.  Tjenesten tilbyr først og fremst låter i WMA-format, men også enkelte MP3-filer.

NYE LØSNINGER: Konkurransen på det digitale musikkmarkedet spisser seg til.